Världens barn 2020

Världens barn-kampanjen som handlar om alla barns självklara rättighet till hälsa, utbildning och framtid. Sedan starten 1997 har över 1,5 miljarder kronor samlats in. De insamlade pengarna går till att förändra villkoren för de barn som har det allra tuffast.

Act Svenska kyrkan är en del av Världens barnkampanjen. De organisationer som är med och samlar in pengar har rätt att söka bidrag till sin verksamhet från insamlingen. Act Svenska kyrkan har rätt att ansöka om elva procent av de insamlade pengarna. Act Svenska lyfter 2020 satsningen på utbildning för rohingyer som lever som internflyktingar i Myanmar. Många är barn och har tidigare inte fått gå i skola.

Pengarna räcker till:
o Skolböcker för en elev i årskurs 1 -30 kronor.
o Undervisningsmaterial för en lärare -250 kronor.
o Skolmaterial och pennor till en elev -70 kronor.
o Ryggsäck med pennor, papper och anteckningsbok -60 kronor.
o Hygienkit med bland annat digitaltermometer, andningsmasker, handsprit, tvål mm. Två kit per klass har delats ut -870 kronor.

Vill du bidra? Swisha till1919506 eller sätt in pengar på 191950-6. Märk din gåva med koden BARN1480 (för Göteborg). Tack för ditt bidrag till allt gott arbete som görs av olika aktörer i olika hörn av världen!