Rösta och påverka!

Söndagen den 17 september är det kyrkoval. Du kan rösta som har fyllt 16 år och är medlem i Svenska kyrkan. På ditt röstkort som du får i brevlådan ser du i vilken vallokal du kan rösta på valdagen. Du kan också förtidsrösta i en vallokal i Nordstan 4-17 september.

Du kan rösta i tre val

I kyrkovalet väljer du de nomineringsgrupper som ska styra kyrkan de kommande fyra åren. Du får välja till kyrkofullmäktige i Domkyrkopastoratet, till stiftsfullmäktige i Göteborgs stift och till Kyrkomötet på nationell nivå.

Vad ska du rösta på?

I domkyrkopastoratet ställer sex nomineringsgrupper upp till valet till kyrkofullmäktige. Läs här om vad de tycker är bäst med kyrkan, vilken kyrkans största utmaning är och varför vi ska rösta på just dem.

Har du frågor om valet?

Vidare information om valet, frågor och svar hittar du här, liksom mejladresser och telefonnummer till Domkyrkoförsamlingens expedition.