Kropp och själ, liv och hälsa

Meditativa promenader, sommarmorgnar i den lummiga trädgården vid Mariakyrkan och övningar för en inre upptäcktsfärd på egen hand. Under sommaren 2020 erbjuder Domkyrkoförsamlingen grupper och program, flera på distans.

Väck kropp och själ

Sommarmorgon i den lummiga trädgården vid Mariakyrkan, en oas i staden. Vi väcker kropp och själ med mjuka och lugna rörelser på gräsmattan. Vissa veckor blir det istället en meditativ promenad eller sittjympa. Ta med ett liggunderlag eller en träningsmatta, en flaska vatten och ha bekväma, mjuka kläder. Passet håller på 30-60 minuter.
Gruppen är öppen men vi ber dig att anmäla dig före kl. 10 måndagen före det första tillfället du vill vara med till gbg.domkyrko.forsamling@svenskakyrkan.se. Uppge namn och mobiltelefonnummer. Du behöver bara anmäla dig en gång, oavsett hur många gånger du är med.
Tisdagar 30 juni-18 augusti kl. 9
Mariakyrkans trädgård, Hållplats Ullevi norra
Kontakt: Marie-Louise Bengtsson, 031-731 61 41,
marie-louise.bengtsson@svenskakyrkan.se,
josefine.Callenberg@svenskakyrkan.se

Stilla dag på egen hand - distans

Ta en dag i stillhet och ge dig tid för relationen till dig själv och till Gud. Vi lägger upp ett program för dagen som vi skickar till dig på e-post. Där erbjuder vi olika pass som du kan göra under dagen, till exempel en meditation eller skapande som bön. Vid anmälan skickar vi ut ett mejl med lite tips på förberedelser så att du lättare kan vila i dig själv, där du befinner dig.
Söndag 5 juli kl. 9-16 och söndag 2 augusti kl. 9-16
Anmälan senast 30 juni resp. 28 juli
till gbg.domkyrko.forsamling@svenskakyrkan.se
Kontakt 5 juli Marie-Louise Bengtsson 031-731 61 41, marie-louise.bengtsson@svenskakyrkan.se,
2 augusti Josefine Callenberg, 031-731 88 95

Meditativa promenader - distans

Att meditera utomhus i rörelse kan vara ett skönt sätt att komma till inre stillhet och öppna upp både för Gud, skapelsen och dig själv. Under sommaren publicerar vi tre olika förslag på hur du kan prova att promenera med närvaro och med sinnena öppna både utåt och inåt.
Söndagar 28 juni, 19 juli, 9 augusti
Kontakt: Marie-Louise Bengtsson,
031-731 61 41,
marie-louise.bengtsson@svenskakyrkan.se,
josefine.Callenberg@svenskakyrkan.se

Övningar för en inre upptäcktsfärd - distans

När du vill – var du vill. Under sommaren publicerar vi övningar till stöd för en inre upptäcktsfärd. Övningarna inspireras av söndagens tematik och är en guide till en praktik du kan ägna dig åt under veckan, till exempel att läsa lite eftertänksamt, en skriv-övning eller något annat skapande eller görande. Du hittar övningen på Domkyrkoförsamlingens facebooksida. Du kan också om du vill hämta den från och med söndagen i Domkyrkan eller få den på mail. Anmäl dig om du vill ge dig till känna som en "medövare" eller om du vill ha övningarna på mail.
Lördagar kl. 18 på facebook eller e-post
eller söndagar i Domkyrkan