Ord för motstånd och medmänsklighet

Samma dag som nazister marscherar i centrala Göteborg läser vi gamla och nya antinazistiska texter från Sverige och välden för att protestera mot nazismen och hylla ordet som befriande kraft. På domkyrkoplanen, i Tyska Christinae kyrka, i Annedalskyrkan och i Hagakyrkan och på söndag också i Örgryte gamla kyrka samlas författare, präster, musiker och många andra kring ord för motstånd och medmänsklighet. Lördag 30 september från och med kl. 9.45 och söndag 1 oktober kl. 11.

Vi vill ingjuta mod och visa medkänsla i en tid när etnicitet, kön, religion och andra skillnader mellan människor ursäktar hat och våld och utnyttjas för att bygga murar mot främlingen som är min nästa.

9.45 Domkyrkoplanen
Vi läser gamla och nya antiazisktiska texter från Sverige och världen. Medverkande författare är bland andra Henrik Arnstad, Lisa Bjurwald, Elin Boardy, Mats Fors, Mattias Gardell, Anneli Jordahl, Anna Jörgensdotter, Maria Küchen, Ola Larsmo, Martina Montelius, Karolina Ramqvist, Tone Schunnesson och Maria Sveland.

12.00 Tyska Christinae kyrka
Förbönsgudstjänst för en öppen stad med biskop Per Eckerdal, kyrkoherde Christoph Gamer med flera. Vi bekänner oss till värdet av ett öppet samhälle. Vi accepterar inte att människor diskrimineras på grund av härkomst, religion, funktionsvariationer eller andra orsaker.

14.30 Annedalskyrkan
Kyrkklockorna ringer medan vi läser ord för motstånd och medmänsklighet. Kl. 15.00 Musik för fred och kärlek med Jesper Petersson, Antionio Antwaan Tairovic, Nicole Touma, glampunkbandet Staten med Simon Ljungman, Stora Almakören med mera.

19.00 Hagakyrkan
Motstånd & Musik, en konsert för fred och medmänsklighet med husbandet och Arvid Nero, Harriet Ohlsson & Johannes Lundberg, Jim Oblon, Sam Vesterberg, Sofia Mono, Surrender Dorothy.

Söndag 1 okt kl 11.00 i Örgryte gamla kyrka
En känsla som är bra - mässa och mobilisering för sammanhållning med Edo Bumba och Carrefour, Lisa Westberg, David Oest, Anna Märta leijon, Stefan Klint.

Arrangörer: Församlingar i centrala Göteborg, stiftelsen Torgny Segerstedts minne, tidskriften Författaren, Kyrka mot rasism, Tillsammans för Göteborg och Göteborgs interreligiösa råd.