Riddarsköldar.

Riddarskola

Svenska kyrkans Riddarskola finns i alla våra församlingar.

Mockfjärds församling har sedan 1998 haft Riddarskola. Den är avsedd främst för barn som går i årskurs 4. Sedan har riddarskolan tillkommit i Gagnefs församling och Dala-Floda församling.
I Dala-Floda sker riddarskolan på Syrholns skola. Lektionerna sker på schemalagd skoltid och vi arbetar i samklang med skolan, lärarna och läroplanen.

Idén med riddarskolan är att den inte är konfessionell d.v.s. den passar för alla, oberoende religiös tillhörighet. I Riddarskolan ges djäknar etisk undervisning både i teoretisk och i praktisk form. Riddarskolans motto är: ”Med kunskap, mod och insikt - för sanning, frihet och rättvisa”.

Under ett läsår kämpar djäknarna tillsammans med Riddarskolans väpnare för att erövra fem stenar. Varje sten symboliserar olika goda riddaregenskaper. Första stenen är tålamodets sten. Därefter övas djäknarnas färdigheter i ärlighet, vänskap, tjänstvillighet och trofasthet. Varje sten presenteras och delas ut genom ledsagaren i hemliga riddarsalen  i kyrkans katakomber.

När djäknarna övar sina praktiska färdigheter i tjänstvillighet, kommer de att sälja bröd till förmån av kyrkans internationella verksamhet.

Efter att alla stenar är vunna, arrangeras en högtidlig riddardubbning inför de närmast anhöriga i kyrkan med efterföljande gästabud. Innan dubbningen har djäknarna skrivit en riddarlegend och tillverkat en riddarsköld där deras riddarnamn är skrivet.

Mockfjärd startar onsdagen den 13/9 kl. 14.30
Gagnef startar torsdagen den 14/9 kl. 14.30 OBS! Inställd, pga för få anmälda.

Riddardubbning i Mockfjärd 2018

Här kan du anmäla ditt barn till höstterminens Riddarskola.

Fyll i formuläret och klicka på skicka anmälan.

Behandling av personuppgifter. Genom att lämna in detta formulär ger vårdnadshavare samtycke till att Gagnefs pastorat registrerar de personuppgifter som ni uppger. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss inom pastoratet och endast i syfte att administrera barngruppen. Samtycket kan tas tillbaka när som helst, och då raderas uppgifterna.

Välj grupp:

Kontakt till vårdnadshavare:

Här nedan bockar ni i de alternativen ni godkänner. Om något alternativ inte är bockat, räknas det som att ni inte har godkänt det alternativet. Jag/vi vårdnadshavare godkänner att mitt barn/ungdom får: