Arbetsuppgifter
Det här är en roll för dig som vill kombinera kreativt kommunikationsarbete med strukturerat chefsstöd. I den nyinrättade tjänsten som kyrkoherdeassistent/kommunikatör får du ett brett och varierat uppdrag och blir ett nav i kommunikationsflödet. Du ansvarar både för att pastoratets interna och externa kommunikation fungerar smidigt och för att kyrkoherden har det administrativa stöd som behövs i vardagen. Vi kan erbjuda dig en stimulerande och välkomnande arbetsplats med varierande arbetsuppgifter där du förväntas ta egna initiativ och bidra till utveckling.
Kyrkoherdeassistent
- Sekreterare vid ledningsgruppsmöten: protokoll och uppföljning.
- Hantera intern information från kyrkoherde och ledningsgrupp till medarbetarna
- Hålla ordning på kalendrar och mötesplanering.
- Vara ett nav i kommunikationsflödet.
- Stötta kyrkoherden i det administrativa arbetet
Kommunikation
- Skriva texter för webb, sociala medier, nyhetsbrev och informationsmaterial
- Reportage från verksamheten, information om verksamheten i form av text, bilder och film
- Stödja kyrkoherden och kyrkorådet i den externa kommunikationen.
- Vara första mottagare av inkommande mejl och reaktioner – formulera sakliga och professionella svar.
- Vara kontaktperson för media.
Kvalifikationer
Krav
-Utbildning inom kommunikation, journalistik, media och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
- Erfarenhet av kommunikation i ideell eller offentlig organisation.
- Erfarenhet av publiceringsverktyg för webb och sociala medier.
- Erfarenhet av att arbeta med rörligt material (foto, film, enklare redigering).
- Mycket goda kunskaper i Officepaketet (Word, Excel, PowerPoint, Outlook).
- Erfarenhet av att arbeta i olika verksamhetssystem.
Meriterande
- Erfarenhet av administrativt arbete och möteshantering.
- Erfarenhet av Svenska kyrkans verksamhet som anställd, frivillig eller deltagare.