Välanvänd träpalett med oljefärger och pensel.

Konstvecka i Fresta

Lokala konstnärer ställer ut under allhelgonaveckan 2021. Välkommen till konstutställning i Fresta församlingsgård på temat "utanför boxen"

”Utanför boxen”

Konstveckan får sitt tema utifrån samtal i konstnärsgruppen. Gruppen möts i samtal och associationer kring kyrkoårets texter kring konstveckan. Temat för den söndag då konstveckan invigs är i år Frälsningen. Samtalet kring detta ledde vidare till årets tema; ”utanför boxen”. Deltagande konstnärer skapar fritt på detta tema. 

Du kan läsa de aktuella bibeltexterna här genom att klicka på denna textlänk.

Anteckningar från samtalet i gruppen.
Frälsning har med räddning att göra och kommer av ordet frihalsa som beskriver hur slaven frigavs och lösgjordes från sin halsboja. Befriad.
Vi funderar på orden och bilderna som dyker upp. Bryta bojor. Att vara begränsad. Fångad och bryta sig loss. Vad fängslar oss? Förväntningar och normer som begränsar oss att vara fria, rädslan för att bryta med dem.
En av texterna handlar om Josef i Egypten. Han stannar kvar i oss med sitt mod och tilliten till sin uppgift. Bröderna som tidigare gjort honom ont befriar han från skuld. Samtalet rör sig via förlåtelsen. Att få och ge förlåtelse och befrielsen i det. Det krävs mod att lämna och bryta för att bli fri i olika bemärkelser. Mod att bli sig själv. Mod att gå utanför "boxen", spränga ramarna. Bryta begränsande normer. Är man inte rädd behöver man inte vara modig påminner någon. Hur ser vår olika boxar ut? Vad är det utanför dem?

Varifrån kommer modet?
Var inte rädd, upprepar änglarna i flera av bibelns olika berättelser. Namnet Jesus betyder "den som räddar". Jesus räddar, frälser. Gud är en höna. Vi talar om episteltextens kycklingar som får skydd under hönsmammans vingar. Vid första anblicken verka hönsvingen var en begränsande "box". Men där finns skydd, värme och livserfarenhet. Kycklingarna har lämnat ägget. Ägget ger allt en liten kyckling behöver. Men i ett ägg går det inte att leva sitt liv. Ut ur ägget, ut ur paradiset. Det var aldrig meningen att vi skulle stanna i lustgården. Vi kan inte leva där.
Gruppen enades om tema för årets konstvecka - samtalet mynnade ut i temarubriken "utanför boxen" för 2021 års utställning.
 

Konstveckan startar med gudstjänst, 31 oktober kl 11.00, och pågår t o m 7  november.

 

Årets utställare presenteras här

Anmälan

Anmäl ditt deltagande senast 1 september

Konstveckan i Fresta välkomnar lokala konstnärer, i första hand boende eller aktiva i församlingen. Den som vill delta med sitt konstnärsskap är välkommen att för medverkan 2021, senast 1 september kontakta Gunnar Wikfeldt, samordnare i konstnärsgruppen.
kgwikfeldt@gmail.com

Annika Holmqvist

Annika Holmqvist Foto: Mimmi Kilander

Har broderat sedan sjuttiotalet. Tänk vad tiden går!
Jag ”målar” med nål och tråd. Schattersöm, kedjesöm, stjälksöm m m
lämpar sig bra för det fria broderiet. Växlar mellan grova och fina garner och tyger. Inspirationen kommer från naturen och särskilt växtlivet. Med egna fotografier, målningar och teckningar som utgångspunkt växer bilderna fram.
Utbildad i konstsömnad. Varit medlem i Broderiakademin, som vill främja det fria broderiet som konstform.
Har haft egna utställningar och deltagit i samlingsutställningar.
Jag har provat att måla akvarell. Men återkommer ständigt till broderiet.

arne wikström

Porträttbild av Arne Wikström
Foto: Mimmi Kilander

Jag är född i Stockholm 1936. Flyttade till Fresta med familjen 1974. Jag är självlärd. Känslan för skapande började med en morakniv på vedbacken och har fortsatt med ett stort antal föremål i olika material.

Har deltagit i två arbetsplatsers konstutställningar och Liljevalchs vårsalong 2009.

Birgitta Högelin

Birgitta Högelin Foto: Mimmi Kilander

Sommaren 1999 kom jag för första gången i kontakt med akvarell-målning, då jag deltog i en målarkurs på Öland med Anders Gullberg som lärare. Sedan dess har jag fortsatt att måla. Jag har provat både olja och akryl men tycker att det är mest spännande att måla akvarell. Blommor och djur tillhör mina favoritmotiv.

Britt-Marie Johansson

Britt-Marie Johansson Foto: Mimmi Kilander

Född och uppväxt i Malmberget, flyttade till Stockholm i slutet av 60-talet.
Konsten är en viktig del i mitt liv. Jag har provat olika tekniker, som olja, akryl och akvarell. Just nu är det mest olja. Färg och form intresserar mig mycket och framförallt att hitta en känsla i bilden.

Deborah Ingves

Som barn och tonåring ritade jag så fort jag kom över papper och penna. Något konstnärsmaterial, någon konstnärlig kurs eller utbildning, fanns det inte ekonomiska förutsättningar för, så jag ritade med blyerts på allt från enstaka ritblock till begagnade kuvert.

Deborah Ingves Foto: Privat

På gymnasiet och på lärarhögskolan hade jag tillval i bild. Som lärare, tal-och specialpedagog och mor till tre egna barn, fanns ingen tid för eget skapande, så det intresset fick ligga i träda i många år. 

Så småningom utbildade jag mig till bildterapeut vid medicinska fakulteten, Umeå Universitet. Det blev två fantastiska år av egenterapi, studier i psykoterapi och bildterapi samt massor av målande och eget processande. Jag återupptog mitt bildskapande och kände att jag hamnat rätt.

Under de senaste 20 åren har jag haft kontakt med de läkepedago-giska och socialterapeutiska verksamheterna i Järna. Inom den inriktningen av komplementär medicin, används bildskapande på ett självläkande och utvecklande sätt. Konstterapi, som det heter, bygger på Goethes färglära och på de tankar och idéer Rudolf Steiner och läkaren Ita Wegman utarbetade för nästan 100 år sedan. 2016 blev jag diplomerad konstterapeut, med rätt att utöva konstterapi i Sverige och internationellt.

Om bilderna: I både bildterapi och konstterapi är det PROCESSEN, inte PRODUKTEN som är det viktiga. Fokus ligger på klientens utveckling och upplevelser under processen, inte att det ska bli en vacker bild som ska visas upp för andra. Jag har samma ansats när jag målar. För det mesta har jag ingen aning om vad resultatet ska bli. Jag börjar och låter bilden växa fram, ibland föreställande, ibland abstrakt. 

Gunnar Wikfeldt

Gunnar Wikfeldt Foto: Mimmi Kilander

Jag heter Gunnar och bor på Sjukyrkoberget i Fresta församling. Har varit väsbybo sedan 1967 och jobbat som lärare i kommunen fram till min pensionering 2011.
Intresse för att teckna och måla har jag alltid haft och jag började måla i olja på 60-talet. Sedan övergick jag till acryl som var lättare att handskas med och framför allt var luktfri och torkade fortare.
Efter att ha gått några sommarkurser på 2000-talet fick jag upp intresset för att måla akvareller. Det var svårare, men en större utmaning för man kan inte måla över det som blivit fel. Dessutom finns det ett antal olika tekniker att måla i, så samma motiv kan avbildas på olika sätt. Jag deltog i Östhammars kommuns konstvecka sommaren 2016 med sju tavlor. Det här är femte gången jag deltar i en konstutställning. Jag har deltagit i konstutställningen i Fresta församling sedan starten 2016.

György Csemiczky

Jag är född i Ungern 1946. Som ung var jag intresserad av att rita och måla och jag hade en dröm om att bli konstnär, som flera släktingar varit. Den drömmen stoppades dock undan och jag utbildade mig till läkare.

György Csemiczky Foto: Mimmi Kilander

1974 kom jag till Sverige och har sedan dess arbetat framförallt på Karolinska sjukhuset och i stort sett hela tiden bott i Upplands Väsby. När jag började närma mig pensionen så funderade jag på vad jag skulle göra med all ledig tid. Kom på att jag tyckte om att rita och måla som ung och tänkte att jag skulle prova det igen.

Jag började med en kvällskurs i akvarell 2011. En vecka sommaren efter deltog jag i en akvarellkurs för John Hoar i Akvarellcenters regi och sedan har det blivit diverse kurser, mest på Edsvikens konstskola. Bland annat var jag en vecka på Korsika med Carina Wall. Sommaren 2013 deltog jag i en porträttkurs för Ben Lustenhouwer i Frankrike. Under hösten 2013 var jag med i Edsvikens konstskolas ateljéprojekt som avslutades med utställningen ”Blandade färger”.                                                            Jag har ställt ut mina målningar på Lilla galleriet på Östra VC, Löwenströmska Sjukhuset och även på Specialistkliniken på Sollentuna Sjukhus. 2014, 2017 och 2019 deltog jag i Väsby Konsthalls Akvarellsalong.

Fortfarande testar jag olika tekniker och målar oftast i olja, akryl och pastell, men det blir även en del akvareller. 

Maj-Gret Nyberg

Maj Gret Nyberg Foto: Mimmi Kilander

Jag heter Maj-Gret Nyberg, född 1940 i Österbotten Finland. Flyttade till Upplands Väsby 1963 tillsammans med man och en 2-årig dotter och har bott kvar här i Upplands Väsby sedan dess.
Mitt konstintresse vaknade på äldre dar genom ett projekt på jobbet som kallades "Konst i arbetslivet". Initiativtagare till projektet var Ricardo Donoso, Guilermo Lorente och Ulf Lundström och ”Fria konstgruppen” bildades av arbetskamrater som målade tillsammans. Jag lockades med i den gruppen när jag gick i pension 1995 och tyckte att det var väldigt roligt att måla i grupp. I dag målar jag tillsammans med andra glada kvinnori en cirkel där vi kallar oss "Glädjeflickorna”.

Margareta Böhlander

Margareta Böhlander Foto: Mimmi Kilander

Jag heter Margaretha Böhlander och är bosatt i Upplands Väsby sedan 1974. Jag har varit intresserad av att teckna och måla sedan jag var liten. Har gått på Sunderby Folkhögskola konstlinje och ABFs konstskola i Upplands Väsby samt div konst-och skulpturkurser.  På senare år har jag utbildat mig till möbelsnickare och florist. Jag älskar att lära mig nya saker och att jobba med olika material!
Har deltagit i en del lokala utställningar. För mig betyder allt kreativt livsnjutning.

 

Mariana Källén

Jag heter Mariana Källén och bor på Fjärilsvägen i Fresta. Hela mitt liv har jag handarbetat. Jag har provat på det mesta: sömnad, vävning, makramé, stickning, virkning och broderi. Under en period arbetade jag, för Vuxenskolan, som kursledare i sömnad och vävning. En hel del bruksvävar och dekorationsvävar har det också blivit under åren. Jag har sytt min egen folkdräkt.

Mariana Källén Foto: Mimmi Kilander

Stickning och virkning har jag alltid hållit på med. Nu väver jag mest. Jag har klätt om en hel del möbler och sytt mycket gardiner, på beställning.
Detta är andra gången jag deltar i Fresta församlings konstutställning.

 

 

Marita Mäkelä Jansson

Marita Mäkelä Jansson Foto: Privat

Det är svårt att måla enligt tema, samtidigt som det är en utmaning. Man måste tänka efter, hitta olika synvinklar, sätta begränsningar för fantasin...nja, eller finna andra vägar.
Innehållet får sällan plats på några små tavelytor. Allt blir så komprimerat.
Hoppas ändå att mina tavlor berör någon och om de gör det har jag kommit en bit på den krokiga konststigen.

monica barber

Porträttbild på Monica
Monica Barber Foto: Mimmi Kilander

Jag är född i Bromma. Arkitektexamen på KTH 1970.
Arbetade en kort tid på ett arkitektkontor och därefter på Länsstyrelsen i Stockholm, planenheten och sedan på informationen där jag bland annat illustrerade 4 st guideböcker (natur, kultur, kyrkor och skärgården) med tusch och blyertsteckningar.
Startade 1989 eget företag ”ILLUME” (illustrationer + mina initialer, lysande på franska).
Jag gjorde layouter av skrifter, böcker och skyltar samt illustrationer. 
Några av mina kunder: SMR (Svenska Missionsrådet), Länsstyrelsen, Skärgårdsstiftelsen, Djurgårdsförvaltningen, Kungliga Slottet, Alecs/Tyresö Golf, Sollentuna kommun, samt ett antal utbyggnader av privatvillor.
Jag flyttade till Upplands Väsby från Sollentuna 2015 och blev pensionär 2016 då firman avregistrerades.
Nu målar jag fjärilar som min man Jason Barber tillverkar i metall, lera eller papp.

Sarianna Kranz

Sarianna Kranz Foto: Mimmi Kilander

Jag leds av min kreativitet och nyfikenhet och känslan av att det under ytan finns mycket att hämta. Gräva sig djupare, tänka nya tankar, skapa nya vägar, se och tro på möjligheterna. Denna nyfikenhet har lett mig till att hitta nya sätt att uttrycka mig och tolka världen och samtiden i mina bilder.

När jag målar utgår jag ifrån en idé eller ett tema, som jag sedan bearbetar i flera bilder. Jag för ett samtal med materialet, låter mötet leda mig. Särskilt då när jag målar i enkaustik händer det ofta att jag överraskas: bilden visar sig för mig. Såsom den redan fanns i materialet och bara har väntat att någon ska upptäcka det. Därför blir mina teman ofta förvandlade under resans gång till något annat än jag tänkte mig från början. Temat, eller idén har modifierats och gått igenom en process där materialet har sin egen talan. Jag kastar mig in denna process medgörligt till en viss gräns: mitt tema får inte gå förlorat.