Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Kontakt

Fresta församling Besöks- och postadress: Fresta kyrkväg 2, 19454 Upplands Väsby Telefon: +46(8)59410520 E-post till Fresta församling

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Konstvecka i Fresta

Lokala konstnärer ställer ut under allhelgonaveckan. Välkommen till Fresta församlingsgård.

Ljuset lyser i mörkret är rubriken för årets utställning. 
Konstveckan startar med gudstjänst, 28 oktober kl 11.00, i musikens, diktens och konstens tecken. 
Konstveckan pågår t o m 4 november.

Efter gudstjänsten inbjuds till  vernissagemingel och invigning i Församlingsgården med tilltugg, musik och samvaro.
Arrangör är Fresta församling tillsammans med konstnärsgruppen.

Öppettider
Sön 28 okt     12.00 - 16.00
Mån 29 okt   12.00 - 16.00
Tis 30 okt      12.00 - 16.00
Ons 31 okt     12.00 - 16.00
Tors 1 nov     12.00 - 16.00
Fre 2 nov       15.00 - 20.00
Lör 3 nov       12.00 - 18.00
Sön 4 nov      12.00 - 14.00

Utställarna presenterar sig

Britt-Louise Bergenwall Hjelmgren. Bild: Mimmi Kilander

Britt-Louise Bergenwall Hjelmgren

IKON är grekiska och betyder bild. Inte vilken bild som helst, utan en kristen bild som följer kyrkans månghundraåriga tradition. Bilden är ett språk utan ord. Den berättar. Det finns händelsikoner, porträttsikoner och högtidsikoner. De är alla förknippade med Bibeln. Ikonen målas på trä med äggtempera och färgpigment och det ska vara äkta bladguld. Guld och rött symboliserar himlen. Färgerna är mestadels bestämda. Man målar från mörker till ljus. Målar under bön, långsamt och stilla. Ikonerna ska inte signeras därför att det anses att man får övernaturlig hjälp i och med bönen.
Jag började måla ikoner för Fader Johannes i Sigtuna 1980. Dessförinnan hade jag alltid tyckt om att teckna och måla. Har även målat porslin i många år och haft målarkurser i Sollentuna. Att med mjuk hand dra linjer och penseldrag kan liknas vid ljuv musik för mig. Det ger skön avkoppling, glädje och tillfredsställelse. Att skapa en ikon berikar mitt andliga liv. Maria-ikonen som finns i Edsbergskyrkan, Sollentuna, är målad av mig.


Sigrid Carlén

Sigrid Carlén. Bild: Mimmi Kilander

Jag bor i Odenslunda och har bott i församlingen sedan början av 70-talet. Så länge jag kan minnas har jag längtat efter att teckna eller måla i någon form, men jag har inte tyckt att tiden räckt till. Det tog många år innan jag kom till skott och började en kvällskurs i akvarell.  Att det blev just akvarell beror på att jag fascinerats av akvarellens skirhet och transparens. Många kan intyga att akvarellmåleri är utmanande, men jag trodde inte att det skulle vara SÅ svårt. 
Efter pensioneringen har jag genom ABF:s Café Q-cirklar i teckning och målning kunnat prova lite olika tekniker. Sedan en tid målar jag med färgpennor och torrpastellkritor som ger möjlighet att kombinera teckning och målning. Att arbeta med torra färger gör också att man kan utnyttja kortare stunder, då det går att avbryta när som helst. Det tar dock betydligt längre tid totalt än akvarellmåleri.

 

Marita Mäkelä Jansson

Marita Mäkelä jansson. Bild: Mimmi Kilander

Det är svårt att måla enligt tema, samtidigt som det är en utmaning. Man måste tänka efter, hitta olika synvinklar, sätta begränsningar för fantasin...nja, eller finna andra vägar.
Innehållet får sällan plats på några små tavelytor. Allt blir så komprimerat.
Hoppas ändå att mina tavlor berör någon och om de gör det har jag kommit en bit på den krokiga konststigen.

Annika Holmqvist

Annika Holmqvist. Bild: Mimmi Kilander

Har broderat sedan sjuttiotalet. Tänk vad tiden går!
Jag ”målar” med nål och tråd. Schattersöm, kedjesöm, stjälksöm m m
lämpar sig bra för det fria broderiet. Växlar mellan grova och fina garner och tyger. Inspirationen kommer från naturen och särskilt växtlivet. Med egna fotografier, målningar och teckningar som utgångspunkt växer bilderna fram.
Utbildad i konstsömnad. Varit medlem i Broderiakademin, som vill främja det fria broderiet som konstform.
Har haft egna utställningar och deltagit i samlingsutställningar.
Jag har provat att måla akvarell. Men återkommer ständigt till broderiet.

Deborah Ingves

Som barn och tonåring ritade jag så fort jag kom över papper och penna. Något konstnärsmaterial, någon konstnärlig kurs eller utbildning, fanns det inte ekonomiska förutsättningar för, så jag ritade med blyerts på allt papper jag kom över.  
På gymnasiet och på lärarhögskolan var tillval i bild en självklarhet för mig. Senare, som lågstadielärare och mor till tre egna barn, hade jag ingen tid för eget skapande, men mina elever och mina barn fick desto mer. 
Så småningom fick jag möjlighet att vidareutbilda mig till bildterapeut, vid medicinska fakulteten, Umeå Universitet. Studierna fokuserade på psykoterapi och de teoretiska delarna av bildterapi, inte konstnärliga tekniker, men det ingick många målningsuppgifter i kombination med egenterapi och eget processande. Jag återupptog mitt bildskapande och kände att jag hamnat rätt. 

Deborah Ingves Bild: Privat

Under de senaste 20 åren har jag, av familjeskäl, haft mycket kontakt med de läkepedagogiska och socialterapeutiska verksamheterna i Järna. Inom den inriktningen av alternativmedicin, används en- och fler-dimensionellt bildskapande, kallat konstterapi, på ett självläkande och utvecklande sätt.  Metoderna bygger på Goethes färglära och på de tankar och idéer Rudolf Steiner och läkaren Ita Wegman utarbetade för nästan 100 år sedan. För några år sedan tog jag min examen och blev diplomerad konstterapeut, med rätt att utöva konstterapi både i Sverige och internationellt. I utbildningen ingick många speciella tekniker, användbara både enskilt och i grupp.

Om bilderna: I både bildterapi och konstterapi är det PROCESSEN, inte PRODUKTEN som är det viktiga. Fokus ligger på klientens utveckling och upplevelser under processen, inte att det ska bli en vacker bild som ska visas upp för andra. Däremot kan det ibland hända att det råkar bli en bild som man plötsligt ser ett motiv i, som man vill ta fram. Då får man naturligtvis göra det.  Den akvarellteknik jag använt mig av här, kallas skiktmålning. Man målar färgytor i lager på lager, skikt på skikt, utan något motiv för ögonen, till man kanske upptäcker någonting som man vill ta fram. 

Mait Knuts

Mait Knuts. Bild: Mimmi Kilander

Jag gick en vävkurs för ca 30 år sedan och väver mest för husbehov men även exempelvis trasmattor på beställning. Jag syr, virkar och broderar en hel del, mestadels med marina motiv. Är intresserad av att test nya saker, gärna återanvändning av olika material.

Det är andra året jag deltar i Fresta församlings konstutställning.

Maud Lems

Maud Lems. Bild: Mimmi Kilander

Jag är medlem i Överbygruppen och arbetar med bildväv, makramé och andra textila
tekniker samt är Levande Verkstads pedagog och har undervisat inom barnverksamhet, skolor och personalutbildning. Har även börjat måla olja, akryl mm och känner stor glädje i att pröva nya material.
Jag hämtar ofta inspiration och material från naturen till mina vävar. Hittar också motiv från experimentell färglek, där jag kan förstora en liten detalj som har intressant färg och form, och där fantasin kan hitta ett spännande innehåll. En del bilder har jag fått från ”inre” bilder som kommit när jag lyssnat på musik eller mediterat.

Birgitta Högelin

Sommaren 1999 kom jag för första gången i kontakt med akvarell-målning, då jag deltog i en målarkurs på Öland med Anders Gullberg som lärare. Sedan dess har jag fortsatt att måla. Jag har provat både olja och akryl men tycker att det är mest spännande att måla akvarell. Blommor och djur tillhör mina favoritmotiv.

Birgitta Högelin. Bild: Mimmi Kilander

 

 

Ulla Hultgren

Ulla Hultgren. Bild: Mimmi Kilander

Jag heter Ulla, är 66 år och bor i Bollstanäs. Jag har i hela mitt liv tyckt om att rita och måla. Mitt roligaste ämne i skolan var bild.
Under mitt yrkesverksamma liv har jag arbetat som förskollärare och då
haft stor användning av mitt intresse för det kreativa skapandet i
samvaron med eleverna.
Jag har gått några kurser på kvällarna i olje och akvarellmålning.
Sedan ett år tillbaka är jag pensionär och ägnar två förmiddagar i veckan åt oljemålning och akvarellmålning i PRO:s regi. Mycket trevligt.

Gunnar Wikfeldt

Gunnar Wikfeldt. Bild: Mimmi Kilander

Jag heter Gunnar och bor på 7-kyrkoberget i Fresta församling. Har varit väsbybo sedan 1967 och jobbat som lärare i kommunen fram till min pensionering 2011.
Intresse för att teckna och måla har jag alltid haft och jag började måla i olja på 60-talet. Sedan övergick jag till acryl som var lättare att handskas med och framför allt var luktfri och torkade fortare.
Efter att ha gått några sommarkurser på 2000-talet fick jag upp intresset för att måla akvareller. Det var svårare, men en större utmaning för man kan inte måla över det som blivit fel. Dessutom finns det ett antal olika tekniker att måla i, så samma motiv kan avbildas på olika sätt. Jag deltog i Östhammars kommuns konstvecka sommaren 2016 med sju tavlor. Det här är femte gången jag deltar i en konstutställning. Det är tredje gången jag deltar i en konstutställning i Fresta församling.

Maj-Gret Nyberg

Maj-Gret Nyberg. Bild: Mimmi Kilander

Jag heter Maj-Gret Nyberg, född 1940 i Österbotten Finland. Flyttade till Upplands Väsby 1963 tillsammans med man och en 2-årig dotter och har bott kvar här i Upplands Väsby sedan dess.
Mitt konstintresse vaknade på äldre dar genom ett projekt på jobbet som kallades "Konst i arbetslivet". Initiativtagare till projektet var Ricardo Donoso, Guilermo Lorente och Ulf Lundström och ”Fria konstgruppen” bildades av arbetskamrater som målade tillsammans. Jag lockades med i den gruppen när jag gick i pension 1995 och tyckte att det var väldigt roligt att måla i grupp. I dag målar jag tillsammans med andra glada kvinnori en cirkel där vi kallar oss "Glädjeflickorna”.

Britt-Marie Johansson

Britt-Marie Johansson. Bild: Mimmi Kilander

Född och uppväxt i Malmberget, flyttade till Stockholm i slutet av 60-talet.
Konsten är en viktig del i mitt liv. Jag har provat olika tekniker, som olja, akryl och akvarell. Just nu är det mest olja. Färg och form intresserar mig mycket och framförallt att hitta en känsla i bilden.

Evelina Wikström

Evelina Wikström Bild: Mimmi KIlander

Jag är nio år och bor i Fresta. Jag går i trean och rider och målar mycket. När jag blir stor så vill jag vara både konstnär och veterinär. Jag går på Kulturskolans konstgrupp i Mässingen men det här är min första utställning.

 

Camilla Wikström

Camilla Wikström Bild: Mimmi KIlander

Jag är född 1968 i Stockholm och uppvuxen i Fresta. Till yrket är jag veterinär och arbetar i Uppsala. Tidigare målade jag en del i olja men blev intresserad av fotografi när mobilkamerorna blev allt bättre. Kameran/mobilen är ju alltid med och jag fotar dagligen i många olika sammanhang. Eftersom jag är mycket ute i skog och mark blir det många naturbilder.

Samtliga bilder här är tagna med en Iphone 5s och är i stort sett helt obearbetade.
Jag är autodidakt och det här är min första utställning.

Christina Grufman f. Bredenmark

Jag är född 1945 och uppvuxen i Småland. För att skaffa mig poäng och komma in på GIH läste jag konsthistoria och filosofi. Examen från GIH 1970. Har, med avbrott för perioder av boende utomlands (Algeriet, Libyen och Spanien) och för studier, arbetat som lärare - mest i idrott och filosofi, men även några år i engelska och bild.

Lusten att teckna och måla har funnits sedan barndomen och under tiden jag och min familj bodde i Oran, Algeriet 1976-78 började jag måla med vanliga vattenfärger, på stranden i ”Les Andalouse”. Sedan dess har mitt arbete som lärare, min familj och fortsatta universitetsstudier tagit mycket av min tid i anspråk, men lusten att uttrycka mig genom måleri och skulptur har periodvis fått större utrymme – kanske särskilt under åren utomlands, men nu även som pensionär. Jag har prövat mig fram med olika tekniker. Under de snart 40 åren som gått sedan jag satt och målade på stranden vid Medelhavet har jag målat och skulpterat under ledning av en rad olika konstnärer, men även jobbat självständigt.

De senaste åren har jag mest målat i olja, men sommaren 2012 reste jag först till England för ytterligare en kurs i Gerlesborgsskolans regi, i september till Abisko och i oktober till Barcelona. Alla tre kurserna gällde akvarellmåleri. Såväl det engelska landskapet som fjällvärlden i norra Sverige liksom Barcelonas speciella atmosfär har gett mig mycket inspiration. I augusti i år deltog jag i en veckolång resa i Edsviks konstskolas regi till I’île Rousse på Korsika.

Tilläggas bör att det varit mycket givande och inspirerande att umgås med och lära mig mer av andra konstnärer på de kurser jag haft förmånen att få delta i.

 

Sarianna Kranz

Jag leds av min kreativitet och nyfikenhet och känslan av att det under ytan finns mycket att hämta. Gräva sig djupare, tänka nya tankar, skapa nya vägar, se och tro på möjligheterna. Denna nyfikenhet har lett mig till att hitta nya sätt att uttrycka mig och tolka världen och samtiden i mina bilder.

Sarianna Kranz Bild: Mimmi Kilander

När jag målar utgår jag ifrån en idé eller ett tema, som jag sedan bearbetar i flera bilder. Jag för ett samtal med materialet, låter mötet leda mig. Särskilt då när jag målar i enkaustik händer det ofta att jag överraskas: bilden visar sig för mig. Såsom den redan fanns i materialet och bara har väntat att någon ska upptäcka det. Därför blir mina teman ofta förvandlade under resans gång till något annat än jag tänkte mig från början. Temat, eller idén har modifierats och gått igenom en process där materialet har sin egen talan. Jag kastar mig in denna process medgörligt till en viss gräns: mitt tema får inte gå förlorat.

Inför denna utställning utgick jag från en tanke där Guds ansikte vänds till oss, mitt i vardagslivets mödor och vandring och Han ser välsignande och kärleksfullt på oss. Jag har i min bibelläsning just nu läst Jobs bok och inspirerades av texten:

23 De väntade på mig som på regnet,
som man törstar efter ett vårregn.
24Log jag mot dem fattade de mod,
när mitt ansikte lyste sken de upp.
25Jag valde väg åt dem som deras hövding,
jag var som en kung i spetsen för sin här,
dit jag ledde dem gick de.