Fresta församling

Prata med oss

Kontakt

Fresta församling Besöksadress: FRESTA KYRKVÄG 2, 19454 UPPLANDS-VÄSBY Telefon: +46(8)59410520 E-post till Fresta församling Webbplats

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Till innehållet

Dop

”Ingen på jorden är himlen så när som barnet Gud tar i sin famn” (Psalmer i 2000-talet 897)


Ett löfte

Ner i vattnet och upp igen! Att döpas betyder att doppas, och så döpte vi förr. Hela kroppen sänktes ned i vattnet. Numera häller prästen oftast bara lite vatten på huvudet. Men poängen med vattenriten är densamma: Genom dopet dör och uppstår vi med Kristus. Tillsammans med Kristus går vi sedan genom livets upp och nedgångar. Att vi aldrig är ensamma är ett löfte vi får i dopet.

En gåva

Dopet är Guds gåva till oss människor och det som händer när vi döps är att vi omsluts i det sammanhang av villkorslös kärlek som vi får av Gud. Som döpt blir man också medlem i kyrkan, både i den världsvida och i den lokala församlingen. För att få bli döpt i Svenska kyrkan ställer vi varken krav på ställningstagande eller mäter tro. Det viktiga är inte hur stark din tro är utan att Gud tror på dig. Dopet är ett tecken på det.

Ett sakrament

Dopet är det ena av kyrkans två sakrament, nattvarden är det andra. Sakrament betyder helig handling och innebär att ett jordiskt medel används (bröd, vin eller vatten) tillsammans med en instruktion från Jesus. Dopet sker alltid i Faderns och Sonens och den helige Andens namn.

Det finns ingen åldersgräns för dopet, vare sig uppåt eller nedåt. Vi döper många spädbarn i vår tradition för att dopet är en kravlös gåva från Gud. Men vi döper också många större barn, ungdomar och vuxna. Skillnaden är att barnen får sin undervisning om kristen tro i efterhand. Ungdomar och vuxna får den i förväg antingen via konfirmationsundervisning eller i samtal med präst. Vi döps bara en gång i livet – en gång döpt, alltid döpt.

Du är värdefull

Dopet är knutet till individen och därför nämns individens namn i dophandlingen. I Guds ögon är varje människa oändligt älskad. I psalm 791 (Svenska kyrkans psalmbok) sjunger vi:

Du vet väl om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu,
att du är älskad för din egen skull,
för ingen annan är som du.