Kyrkotillhörighet under förändring

- En studie av demografiska och socioekonomiska faktorer och medlemskap i Svenska kyrkan 2004-2016.

2017 inledes ett treårigt forskningsprojekt vars syfte vars att analysera hur kyrkans medlemskår förändras i relation till landets befolkning i sin helhet i fråga om demografisk, socioekonomisk och etnisk struktur.

projektets syfte

Projektet genomfördes inom ramen för forskningsverksamheten vid Svenska kyrkans analysenhet. Syftet med projektet var att öka kunskapen om kyrkotillhörighet förändras i relation till skillnader i fråga om:

• demografisk
  • socioekonomisk och
  • etnisk struktur

Ett vidare syftet var att undersöka hur flyttmönster och socioekonomisk bakgrund påverkar deltagandet i Svenska kyrkans verksamhet, men också hur svenska kyrkan hanterar att möta en omvärld i förändring.

Forskningsmetod

Projektet bygger i stor utsräckning bygga på analys av registerdata, bland annat uppgifter om medlemskap i Svenska kyrkan samt  demografiska och socioekonomiska data.

Projektet har även rymt en kvalitativ analys baserad på intervjuer med personer som valt att lämna eller begära inträde i Svenska kyrkan kommer.

Intervjustudien gör inga kvantitativa anspråk, utan det är en kvalitativ studie vars syfte är att ge en fördjupad förståelse som kompletterar de kvantitativa studierna baserade på registerdata. Projektet som helhet bidrar med förståelse vad som händer med kopplingar till traditionella institutioner i samhället vid generationsväxlingar, flyttar mellan land och stad och i ett mer heterogent och mångkulturellt samhälle.

De som deltar i intervjuerna ges även tillfälle att reflektera kring sitt beslut att lämna Svenska kyrkan alternativt vad det innebär att vara en del av en kyrka och kan på så sätt bidra till ytterligare lärdomar.

Anonymitet

Projektet bearbetar enbart avidentifierad registerdata som Statistiska centralbyrån (SCB) tillgängliggjort under en begränsad tid om tre år. Detta datamaterial kompletteras med ett uttag ur Svenska kyrkans eget medlemsregister. Det sammanlagda datamaterialet används enbart inom ramen för detta forskningsprojekts ändamål  och sprids inte på annat sätt.

Resultaten redovisas främst på aggregerad nivå och i de fall redovisningen sker på stifts- eller församlingsnivå görs det på ett sätt så att båkåtspårning inte är möjlig. Samtliga intervjuer har spelats in och skrivits ut varefter de deltagande  informanterna fått ta del av texten och har kunnat godkänna den innan publikation av resultat.

Alla skrivna texter sparas på Svenska kyrkans server och åtkomst är begränsad till forskningsprojektet. Inspelningarna har förstörts efter publicering och utskrifter av intervjuer förvaras i anonymiserad form.

Endast ansvarig forskare och projektgruppen har haft tillgång till hela materialet.

Projektledare och ansvarig chef

Projektledare var andreas.sandberg@svenskakyrkan.se verksam vid forsknings- och analysenheten, Kyrkokansliet i Uppsala.

Projekten har resulterat i flera publikationer:

Jonsson Pernilla, Svensson Patrik & Sandberg Andreas (2020), “Who is Baptized? A Study of Socioeconomic, Regional and Gender Differences in Child Baptism in the Church of Sweden, 2005 and 2015", Nordic Journal Of Religion And Society, Volume 33, No. 2-2020, p. 72–86.

Babajan, Tigran, Medlemmars flyttmönster och utträden ur Svenska kyrkan – finns det ett samband? Nyckeln till Svenska kyrkan 2020, kapitel 4.

Sandberg, Andreas, Sjölin, Ingegerd och Ganebo Skantz, Josephine 2019. Dop i förändringar: En studie av föräldrars aktiva val och församlingars strategiska doparbete. Uppsala: Svenska kyrkan.

Ganebo Skantz, Josephine, 2019, Vuxen- och konfirmanddop – kyrkliga handlingar mot strömmen. Nyckeln till Svenska kyrkan 2019.

Sandberg, Andreas, Dopföräldrar – vilka är de och vad har deras bakgrund för betydelse för utvecklingen av antalet dop? Nyckeln till Svenska kyrkan 2018.

Bromander, Jonas & Jonsson, Pernilla (2018), Medlemmar i rörelse: En studie av förändringar i Svenska kyrkans medlemskår, Uppsala: Svenska kyrkan.