Foto: Mickes fotosida /Mostphotos

Regnbågsflaggan hissas

Nyhet Publicerad Ändrad

Hela augusti kommer församlingen flagga med regnbågens färger för att uppmärksamma Pride.

Den 4 september är det Pride i Karlstad. Här i Forshaga-Munkfors församling kommer vi uppmärksamma detta genom att flagga vid våra kyrkor och församlingshem/sockenstugor med Prideflaggan, eller Regnbågsflaggan som den också kallas. Flaggning pågår till 5 september.

Regnbågsflaggan är en mångfärgad flagga bestående av regnbågens färger. Vilka färger som används skiljer sig åt mellan olika versioner, men inkluderar ofta rött, orange, gult, grönt, blått, indigo och violett. Flera av varandra oberoende regnbågsflaggor används idag. Den mest kända är prideflaggan som är en populär symbol inom HBTQ-rörelsen. Men regnbågsflaggan är också en symbol för mångfald, respekt för andra människor, fredsrörelsen, den internationella kooperativa rörelsen, arvet från Inkariket, och mycket mer.

Mattias Kareliusson
Kyrkoherde i Forshaga-Munkfors församling