Foto: Rebecca Pedersen Sandbakken

Vallerstads kyrkogård

Gå en rundtur på Vallerstads kyrkogård och läs mer om kyrkogården

Vallerstads kyrkogård är en stor rektangulär landsbygdskyrkogård belägen i en utpräglat plan slättbygd. Utbyggnaden av kyrkogården har gjort att det varit gott om plats på kyrkogården sedan dess. Detta har i sin tur inneburit att många av de äldre gravvårdarna i södra delen kunnat stå kvar eftersom de inte hindrat nybegravningar. På den norra kyrkogårdshalvan finns fortfarande gott om utrymme.

Gravtradition
Ett stort antal höga äldre vårdar, många med titlar, finns närmast kyrkan och i de södra kvarterens utkanter. Gravar med stenram och krattat grus liksom monumentala gravar markerar den äldre kyrkogårdens hörn. På kyrkogården finns också flera resta järnkors, bland annat en rad av 4 identiska kors direkt norr om kyrkan. Flera äldre linjegravar (1907 –1935) finns bevarade på den öppna gräsytan framför tornet, flera av dem onumrerade. Allmänna linjen förefaller vara flyttad till det NÖ kvarteret ca 1936, då de första bevarade gravarna av linjetyp tillkommer här. På den södra halvan av kyrkogården finns nästan enbart äldre gravvårdar (före 1935), medan den norra halvan har uteslutande yngre gravar.
I SÖ ligger den kände östgötaskulptören Gottfrid Larsson begravd.