Foto: Rebecca Pedersen

Skeppsås kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården

Skeppsås är en liten högt belägen landskyrkogård. Karaktären skapas främst av en trädkrans och mur, den lilla kyrkan och främst av de många bevarade äldre vårdar som fortfarande står på plats. Kyrkogården har en tendens till familjeindelning av platserna.

Gravtradition
Kyrkogården innehåller ett stort antal bevarade, ofta tidiga 1800-talsvårdar på
ursprunglig plats. På kyrkogården finns ett relativt stort antal bevarade stenramsgravar och ett flertal höga smala vårdar från förra sekelskiftet. Det finns en klar tendens till familjevisa placeringar vilket lett till mycket lång kontinuitet på ett par platser och rena familjemonument på andra.

På kyrkogården i Skeppsås är titeln lantbrukare vanligt förekommande. Det är vanligt för jordbruksbygder med titlarna lantbrukare och hemmansägare. Här är emellertid just titeln lantbrukare vanligare än på andra motsvarande kyrkogårdar.

Minnessten
Många präster, som tjänstgjort i Skeppsås och Älvestad har sina gravvårdar på
kyrkogården. Bland dessa kyrkoherden Per David Widegren (1829-49), som åren 1817 och 1828 gav ut "Ny beskrivning öfver Östergötland", ett arbete i två delar. En liten, anspråkslös vård är rest över Widegrens grav i kyrkogårdens sydöstra hörn.

Skeppsås kyrka

Interiören i kyrkan präglas av olika tidsperioder, men med tyngdpunkt på de förändringar som utfördes i mitten av 1700-talet samt på 1860-talet. Gå en rundtur i kyrkan och lyssna på en guidning nedan