Foto: Rebecca Pedersen Sandbakken

Röks kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Kyrkogården har vuxit fram kring den medeltida kyrkplatsen. På kyrkogårdens norra del står flera stora gravvårdar, flera av dem har omgärdning av stenram eller gjutjärnsstaket. På kyrkogården finns också flera kalkstensgravvårdar från 1800-talets mitt. På södra sidan av kyrkogårdsmuren står Rökstenen uppställd. Den är landets märkligaste runsten genom sitt språkliga innehåll och antal runor.

Gravtradition
På Röks kyrkogård finns en stor variation utav gravvårdar. Omgärdade gravvårdar med stenram eller gjutjärnsstaket förekommer. Kyrkogården har
förnyats vid flera olika tillfällen men den stora bredden av olika gravvårdstyper från 1800-talet och fram till idag är bevarad. På Röks kyrkogård finns
titlar såsom; distinktionskorpralen, organisten, häradsdomaren, riksdagsmannen, köpmannen och skogsvaktaren, samt 11 hemmansägare/lantbrukare.

Minnessten
Rökstenen är en av Sveriges märkligaste runstenar. Den restes under 800-talet av en man som kallade sig Varin för att hedra sin döde sons minne. Fortfarande gäckar den forskare med sin komplicerade väv av berättelser.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats

Minneslund