Foto: Rebecca Pedersen Sandbakken

Ödeshögs nya kyrkogård

Gå en rundvandring på kyrkogården, titta in i kapellet och läs mer om kyrkogården nedan.

Gravkapellet med omgivande begravningsplats ligger i Ödeshögssamhälle ca en kilometer nordöst om Ödeshög kyrka. Beslutet om att den nya kyrkogården skulle byggas togs 1923, men det dröjde fram till den 14 januari 1928 innan den första gravsättningen genomfördes. Begravningsplatsen anlades på grund utav att kyrkogården vid kyrkan var fullbelagd.

Gravtradition
På grund utav att begravningsplatsen invigdes 1928 så saknas äldre gravvårdar, låga breda gravvårdar från 1940-1970-talen dominerar. På kyrkogården finns enstaka gravvårdar omgärdade med stenram belagda med grus, enstaka gravvårdar är fortfarande belagda med grus annars förekommer att gravvårdarna besåtts med gräs. Ödeshögsbegravningsplats finns titlar såsom lantbrevbäraren, överläkaren, rörmontören samt en gravvård mer titeln ”Ösjökungen”.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats
Askgravplats
Minneslund