Foto: Paul Jeffrey /ACT

ACT Fasteinsamling

Nyhet Publicerad

Vi lever under samma himmel - men verkligheten ser olika ut för oss. Hanna Lagerlöf, präst i Ödeshög skriver om årets fasteinsamling.

Fastan är en tid för eftertanke och bön, en tid för att avstå från det där som egentligen inte är nödvändigt. Vi avstår både för andras skull och för vår egen skull. Vi ger upp något av det goda i våra liv för att få ta del av något mycket större. Det kan vi bland annat göra genom att ge av våra tillgångar till de människor som lever i utsatthet. Att leva under samma himmel borde också innebära samma rättigheter. Ändå vet vi att ojämlikheten i världen är stor.

Bidra till att mildra konsekvenserna av coronapandemin

Kärlekens Gud, öppna våra ögon så att vi ser våra medmänniskors lidande. Lär oss att älska och förstå. Hjälp oss att leva i glädje och tacksamhet och rädda oss ifrån likgiltighet och rädsla. Vi tackar dig för allt du ger. Hjälp oss att förvalta dina gåvor så att de räcker åt alla. I Jesus namn, som besegrade döden och visar oss kärlekens väg. Amen.

Adriana Gastellu Camp, tematisk rådgivare, Act Svenska kyrkan

Coronapandemin har gjort att ännu fler nu, än innan pandemins utbrott, lever ett liv i extrem fattigdom och hunger. Miljontals människor har inte tillräckligt med resurser för att varje dag kunna äta sig mätta. Årets fasteaktion ska bidra till att lindra konsekvenserna av coronapandemin. När samhällen slagits sönder både socialt och ekonomiskt fortsätter Act Svenska kyrkan – tillsammans med partnerorganisationer – att arbeta långsiktigt och rättighetsbaserat. Tillsammans är vi en del av att bygga upp mer hållbara, demokratiska, inkluderande och bättre rustade samhällen.

Stöd för att bygga upp hållbara samhällen igen

Vi arbetar efter övertygelsen om att människor är skapade med samma värde och har samma rättigheter. Vi vet att människor kan förändra sina liv, bara de får möjligheten. Därför handlar våra insatser om att stötta människor som lever i utsatthet att tillsammans bygga upp hållbara och inkluderande samhällen igen. När människor samarbetar och hjälps åt, kan vi skapa en bättre värld för alla. I Act Svenska kyrkans Fasteaktion får du vara med i kampen för alla människors rätt till ett värdigt liv. Tillsammans kan vi göra skillnad. Låt oss göra det!

Hanna Lagerlöf, präst i Ödeshög

Läs mer om Hanna Lagerlöf i nästa nummer av tidningen Livsviktigt som kommer i din brevlåda 20-23 mars