Foto: Lisbeth Nilsson

Mjölby nya kyrkogård

Mjölby nya kyrkogård består egentligen av en sammanslagning av flera olika
anläggningar med helt olika karaktär. Den ursprungliga nya kyrkogården, 1951-års kyrkogård, Skogskyrkogården med skogskvarteret och trädkvarteren samt Egeby kyrkogård. Den nya kyrkogården ersatte den gamla kyrkogården vid kyrkan under slutet av 1800-talet och begravningar på den gamla upphörde helt under de första årtiondena på 1900- talet med undantag.

Gravtradition
På den ursprungliga kyrkogården har trots att en mycket stor del av de ursprungliga gravvårdarna bytts ut, men mycket av den ursprungliga strukturen bevarats. Till de historiskt viktiga gravstenarna bör de med titlar med anknytning
till järnvägen framhållas. Flera olika titlar finns på gravstenarna som lokförare, lantbrukare, Mjölbybagarn och rektor för att nämna några.

Askgravlund Gläntan

För Mjölby är detta ett begravningsskick vi inte haft tidigare. Vi har till denna askgravplatsen tagit fram egen design på ljus- och vashållare, och tillverkat och utvecklat dem tillsammans med ett företag i Vadstena. Här har vi också valt att ha inslag med glas för dekoration i Mjölby. Det är för oss nytt material som vi är glada och stolta över att kunna föra in. Just här i askgravlunden som vi kallar Gläntan, kommer det att fånga in solen som faller genom trädtopparna på ett lite extra vackert sätt.

De här anläggningarna är de första i en satsning på att öppna nya askgravlundar, minneslundar och askgravplatser under en sträcka år inom hela pastoratet. Vi kommer också löpande att rusta upp och renovera en del av de nuvarande begravningsskicken som är i lite sämre kondition.”

Gravsten.

Getåolyckan och C-E Carlsson

MJÖLBY NYA: På Mjölby kyrkogård finns en gravsten med texten Lokomotiveldaren C-E Carlsson 18/2 1884 – 1/10 1918. På sin post vid Getå.

Mjölby kyrka

Mjölby kyrka med vackra glasmålningar. Gå en rundtur i kyrkan och lyssna till en guidning nedan