Kumla kyrkogård
Foto: L Nilsson

Kumla kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Kumla kyrkogård är en liten landsbygdskyrkogård präglad av det öppna läget i den
flacka fullåkersbygden söder om Tåkern. Kyrkogården är mycket liten och innehåller ett enda gravkvarter med drygt hundra bevarade gravvårdar.  Det kan antas att kyrkogården anlades i anslutning till den tidigmedeltida kyrkan, eller
fanns redan då den första stenkyrkan byggdes. Kyrkogårdens mycket ringa omfattning tyder också på att den aldrig blivit utvidgad.

Gravtradition
Äldsta gravvården på plats är från 1892. Norr om kyrkan och längs med västra muren består gravvårdarna nästan enbart av stenramsgravar av relativt stor storlek utan häckar emellan. Sammanlagt finns 14 stycken grusgravar. Söder om kyrkan ligger den gamla allmänna linjen, här präglas kyrkogården av raka rader gravvårdar med rygghäckar. Samtliga linjevårdar utom en är dock borttagna. Här finns numera en gles beläggning av vårdar yngre än 1960.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats

Kumla kyrka

Är den minsta av församlingens kyrkor och är från 1200-talets första hälft. Gå en rundtur i kyrkan och lyssna på en guidning.