Foto: L Nilsson

Hogstads kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Det kan antas att kyrkogården växt fram under den första kristna tiden, som en
gårdskyrka till en av gårdarna i Hogstad. Hogstads kyrkogård är uppdelad i två distinkta delar. Den gamla kyrkogården lades om 1984 och dess inre förändrades i och med att den gamla allmänna linjen och grusgravssystemen togs bort. Den nya kyrkogården är belägen i väster och består ännu huvudsakligen av ett ramverk,
endast tre platser är belagda.

Gravtradition
Trots omläggningen 1984 syns fortfarande spår av en ståndsindelad kyrkogård i och med att det i kyrkogårdens utkanter finns kvar en del höga smala vårdar från det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet. Två av de äldsta gravvårdarna på ursprunglig plats är liggande sarkofagliknande stenar. En avvikande gravvård har också fått formen av en romersk-etruskisk klippgrav. Huvuddelen av titlar på vårdar speglar socknens lantliga karaktär, men en stor spridning på olika delar av samhället visar också på närheten till staden Mjölby.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats

Minneslund

Hogstad kyrka. En solig dag med blå himmel.

Hogstads kyrka

Har en romansk byggnadsstil och uppfördes i slutet av 1100-talet