Herrberga kyrkogård
Foto: Lisbeth Nilsson

Herrberga kyrkogård

Gå en rundvandring och läs mer om kyrkogården nedan

Kyrkogården har en nord/sydlig riktning, som förstärks av det
parkliknande området i söder. Kyrkan ligger centralt placerad i väst/östlig riktning på kyrkogården. Antalet gravar är dock starkt koncentrerat till kyrkogårdens södra, västra och östra delar. Kyrkogården runt Herrberga kyrka är relativt liten. Karaktären är huvudsakligen ”ombonad” genom det lilla formatet och rygghäckarna.

Gravtradition
I kyrkogårdens nordvästra hörn finns tio stycken grusgravar omgärdade med
måbärshäckar. På båda sidor om mittgången till kyrkans sydportal finns det grusgravar täckta med fingrus och omgärdade med ligusterhäckar eller stenramar. Bland gravvårdarna märks några högre, polerade granitvårdar från tidigt 1900-tal samt en marmorvård från andra delen av 1800-talet. Värt att notera är att det inte finns någon gravvård med titeln ”mjölnare" mest iögonenfallande, med tanke på kvarnbyn Öjebro. På gravvårdarna förekommer bl a titlar som lantbrukare och övermaskinist (kraftverket i Öjebro). Många titlar har kyrklig anknytning. Två av ”museivårdarna” har titlar: daneman och rusthållare.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats
Askgravlund
Minneslund