Foto: Rebecca Pedersen Sandbakken

Heda kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Heda kyrkogård har en rektangulär planform i nord/sydlig riktning. Kyrkan ligger mitt på kyrkogården. Kyrkogården saknar kvartersindelning, men har i inventeringen delats in i två delar: norra delen och södra delen. Större delen av kyrkogården har en öppen karaktär där det inte finns rygghäckar. I den sydvästra delen finns fler äldre familjegravar och en större variation av gravvårdstyper.

Gravtradition
Stenramsomgärdade grusgravar finns i sydvästra delen och även norr om kyrkan. Framför allt norr om kyrkan är några av stenramarna mer arbetade. På kyrkogårdens nordvästra och nordöstra del finns en del små gravvårdar som kan ha ingått i den allmänna linjen. Det är 13 huvudsakligen stenramar som bevarats på Heda kyrkogård. Stenramar verkar ha varit vanligast från 1920-talet och fram till och med 1960-talet. Titlar som lantbrukare, hemmansägare och agronom visar att detta är en jordbruksbygd.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats
Askgravplats