Tisdagen den 1 okt 1918 kl 07.00 avgår tåg 422 från Malmö station och ankom Mjölby station kl 15.52 där personal och lokbyte sker. Lok F 1200, med lokförare Axel Wahlström och eldare Carl-Erik Carlsson, båda från Mjölby står beredda att ta över tågsättet på väg mot Stockholm.
Sommaren har varit torr och hösten regnig. Mörkret har fallit när ett jordskred drar med sig järnvägens banvall vid Getå och lämnar en 8 meter djup brant där rälsen går. Men om detta vet ingen på tåget som lämnar Åby station kl 18.54. (Det är mörkt för sommartid har inte börjat användas)
Färden upp mot Getå är lätt och lokeldaren förbereder den kommande stigningen upp mot Krokek genom att preparera fyren och ta in vatten. Strax efter banvaktarstugan faller det 143 ton tunga ångloket ned i branten där jordskredet gått och drar med sig sina vagnar. Glödande kol från ångloket antänder snart de övriga vagnarna och gör det omöjligt att dra ut och rädda fler människor. I olyckan omkommer minst 42 personer, det exakta antalet döda har inte gått att fastställa.