Foto: L Nilsson

Ekeby kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Kyrkogården har en rektangulär planform i väst/östlig riktning med en utvidgad del i öster. Kyrkogården har en regelbunden form som vuxit fram kring den medeltida kyrkan och en utvidgning har skett österut.
Det har funnits en fristående klockstapel på kyrkogården, men den revs 1753 då kyrkan fick ett torn i väster uppfört av byggmästare Petter Frimodig från Linköping.

Gravtradtioner
På kyrkogården finns mer än 50 grusgravar med omgärdning. Tre gravhällar från 1600-talet och 1700-talet, sitter på den kraftiga strävpelaren på kyrkans södra sida. I Ekeby är
variationen på titlar stor, ovanligt få gravvårdar har titlarna lantbrukare eller hemmansägare. Flera titlar har anknytning till kyrkan och en del äldre gravvårdar har anknytning till Boxholms bruk, så som brukspatron, hammarsmedsmästare och hammarsmedsålderman.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats
Askgravlund
Minneslund

Ekeby kyrka med gravar omgärdade av häckar i förgrunden. Kyrkan är röd med tegeltak.

Ekeby kyrka

Den nuvarande kyrkan är daterad till 1600-talet men flera av kyrkans inventarier är från 1100 talet och framåt. Kyrkan har fått sin rosa färg genom att pulverisera tegelsten som sedan blandats med vit färg