Foto: Heidi Hermansson

Boxholms kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Den äldre huvudgången går i nordväst/sydöst och sedan vinklar kyrkogården mot söder. Längst i nordväst ligger Timmerö kapell, som byggdes som gravkapell, men som nu även används för gudstjänster.

Kyrkogården ligger skild från kyrkan, lägre belägen sydöst om höjden, som delvis är skogbevuxen. Kyrkogården upplevs bestå av olika delar. I nordväst ligger den äldre delen med lite olika typer av gravvårdar.

Gravtradition

Enskilda gravvårdar har ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bl a de äldre gravvårdarna från 1800-talet, gravvårdar av järn eller med konstnärligt utförande. De äldre gravvårdarna berättar om när kyrkogården togs i bruk.

Titlar på gravvårdar berättar om en trakts näringsliv och sociala struktur. I
Boxholm är det stor variation på titlar; lantbrukare visar på den omgivande landsbygden, olika hantverk är representerade liksom tjänstemän. Antalet titlar med anknytning till järnbruket är märkbart. Här finns smältsmed, masmästare, valsmästare, bruksintendent, gjutmästare, hopslagare och malmlossare med flera.

Askgravplatsen Gratia

Ett äpple på ett träd på kyrkogården i Boxholm
Ett äpple på ett träd på kyrkogården i Boxholm Foto: Karin Mårtensson

Gravplatsen är anlagd i ett kvarter som tidigare inte varit tagen i bruk. Här har vi blomsterrabatter, spaljé med klätterväxter, område med plattor där bänkar och blomsterkrukor ställs fram under den varma säsongen. Helt färdigställt blir platsen då ett enkelt vattenspel under året monteras i dammen som de åren prytts av sommarblommor.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats
Vid kistgravplats är det gravrättsinnehavaren som ansvarar för att ta hand om graven. Rätten till en gravplats där du kan sätta upp en sten och göra en liten plantering kallas gravrätt. Det finns också möjlighet att teckna ett skötselavtal.

Gravplatser med gravrätt finns för både kist- och urnbegravning, på alla kyrkogårdar i Folkungabygdens pastorat. Anhöriga får närvara vid nedsättningen av kistan eller urnan.

Askgravlund
Askgravlund har en kollektiv karaktär och är en utveckling från minneslunden. Vilket betyder att askgravlund inte är anonym utan uppsättning och utformning av namnplattor ordnas av förvaltningen mot en avgift.

Gravsättning sker utan upplåtelse av gravrätt med tiden 25 år, förvaltningen ansvarar för vården av askgravlunden och för all plantering inom denna.
Endast två gravsättningar får ske i samma grav och gravsättningen får ske i anhörigas närvaro.

Gravplatsen får endast smyckas med snittblommor.
Krukväxter, utplanteringsväxter och annan utsmyckning får ej förekomma och tas bort av förvaltningen.

Ljus/lykta och krans får placeras på gravplatsen under tiden 1 november - 15 april.

Minneslund
Minneslund är en gemensam gravplats med anonym karaktär där avlidnas aska gravsätts. Markeringar av gravsättningarna förekommer ej på grund av minneslundens krav på anonymitet.

Gravsättningen sker utan anhörigas närvaro under värdiga former av kyrkogårdsförvaltningen. Planteringar får ej förekomma utan besökare får medverka till utsmyckning med snittblommor och ljus på den plats kyrkogårdsförvaltningen anvisar.

Villkor för våra gravskick kan se olika ut på våra kyrkogårdar i pastoratet. För mer information om villkor kontakta kyrkogårdsexpeditionen 0142-55210.

Foto: Heidi Hermansson