Foto: Rebecca Pedersen Sandbakken

Bjälbo kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården

Kyrkogården är placerad på en markerad ås i ett nästan trädlöst fullåkerslandskap. Den är något förskjuten mot öst i förhållande till den högsta höjden av åsen.
pampig ingång från väster till Bjälbotornet mellan två höga runstenar. Tre äldre
kalkstensvårdar från 1600-talet är undanställda norr om runstenarna. Kyrkogården präglas av trädkrans mur och häcksystem kring gravraderna i söder.

Gravtradition
Större delen av de äldre gravvårdarna är utbytta från ca 1960 och framåt och mycket lite återstår av äldre strukturer. Bland de kvarstående äldre vårdarna märks ett par höga smala vårdar längst i söder och ett par kalkstensliggare i NÖ hörnet. Rester efter allmän linje i de onumrerade gravarna i SÖ delen av kyrkogården. På kyrkogården i Bjälbo är titelnlantbrukare vanligt förekommande och är här vanligare än ”hemmansägare”. Fyra gravvårdar visar på smidesverksamhet.

Bjälbo kyrka

Den nuvarande kyrkan uppfördes ursprungligen under 1100-talts första hälft. Gå en rundtur och lyssna på en guidning.