Foto: Johan Tell

Kontroll av gravvårdar

Arbetet fortsätter årligen.

Under 2014 påbörjades besiktning av gravvårdar på församlingens samtliga kyrkogårdar.

Besiktning
Vid besiktningen kontrollerar man dubbning, lutning och förankring i marken. De krav som enligt fastställda riktlinjer måste uppfyllas är att gravvården klarar en dragkraft på 35 kg utan att välta och ha minst två dubbar om gravvården är 30-150cm hög.

Åtgärd
Gravvårdar som inte klarar normerna åtgärdas tempoprärt med en tillfällig förankring (se bild nedan). Gravrättsinnehavaren kommer sedan kontaktas via brev med erbjudande om stensäkring mot en fastlagd kostnad. Om gravrättsinnehavare saknas skyltas gravplatsen.

Gravrättsinnehavaren har rätt att själv säkra gravvården och ska då meddela kyrkogårdsförvaltningen som provdrar gravvården på nytt när säkring utförts.

Säkring inom 2 år
Gravvårdar som inte säkrats inom 2 år flyttas till förvaring.

För mer information kontakta kyrkogårdsförvaltningen: 0122-857 25

Test av stabilitet av gravstenar.
Foto: Johan Tell

Prislista 2024