Kyrkårets pärlor

I kyrkan delas året in i olika delar. Det inleds med Första advent och avslutas med Domsöndagen. Men varför firar vi Advent, Lucia, juldagen eller julafton? Var kommer julmaten ifrån och varför tar vi in ett träd i våra hem? Varför är tomtens kläder röda? Varför firar vi nyårsafton och inte så mycket nyårsdagen.
Trettondags jul, vad kommer det ifrån och varför firar den ortodoxa kyrkan ”jul” på trettondagen? Förfasta och Fasta, varför äter vi semlor i Sverige?

Så kommer palmsöndagen där vi läser samma evangelietext som under första advent – varför det? Skärtorsdagen och nattvarden - den sista och första måltiden. Varför heter det långfredag och varför envisas vi i Sverige att i hemmen fira påskafton och inte påskdagen? Kristi himmelsfärdsdag och Pingstens mysterium. Så kommer den långa trefaldighetstiden som avslutas med domsöndagen.

Det finns många frågor kring kyrkoårets texter, traditioner och sedvänjor. Dessa frågor försöker vår präst Yngve Göransson att botanisera i.