Stöd för dig i sorg

Svenska kyrkan Falun och Sjukhuskyrkan vid Falu lasarett erbjuder bland annat stödgrupper i sorg.

Att mista någon nära är svårt. Det svåra som möter kan ingen annan bära, men det blir mindre tungt när vi delar erfarenheter med andra i en liknande situation. Svenska kyrkan Falun och Sjukhuskyrkan vid Falu lasarett erbjuder stödgrupper i sorgen för barn, unga och vuxna.

Stödgrupper för barn och unga i sorg

När det inträffar ett dödsfall i familjen blir ingenting sig likt. Då kan det vara en hjälp att träffa andra som varit med om samma sak som vet vad det handlar om. Vi erbjuder åldersindelade grupper för barn och unga.

Stödgrupp för vuxna i sorg

När någon närstående dör, blir livet inte sig likt. Då kan det vara till hjälp att träffa andra som har varit med om samma sak; som vet vad det handlar om. Svenska kyrkan i Falun bjuder regelbundet in till stödgrupp i sorgen.

Behöver du någon att prata med?

Om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam. Eller om du bara vill prata med någon som lyssnar. Vem du än är - barn, ung eller vuxen - är du alltid välkommen att kontakta oss. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att ta kontakt. Vi nås via telefon, mejl och chatt.

Om sorgeprocessen

Sorgen är en process – ett tungt och svårt arbete att ta sig igenom. Men det måste göras. Och även om sorgen inte går över, lär vi oss att leva med den.

Kontakta expeditionen (Växeln och bokningen)

Telefontider: Måndag-fredag 8-12, 13-16
E-post: falu.pastorat@svenskakyrkan.se
Besökstider: Måndag-fredag 8-12, 13-16