S:t Olofs kyrkokör

Sedan vi grundades 1904 har S:t Olofs kyrkokör varit en central del av Falköpings kyrkomusikliv. Vi ser nu fram emot att snart fira vårt 120-årsjubileum. Inför detta stora jubileum satsar vi på vår framtid genom att söka fler medlemmar. Välkommen till vår härliga gemenskap med sång, konserter, utflykter och fika!

Jubileumsfirande

pingstdagen, söndag 19 maj kl 18, bjuder S:t Olofs kyrkokör in till en storslagen musikgudstjänst i S:t Olofs kyrka för att fira sitt 120-årsjubileum. Det bjuds på en musikalisk resa genom tiderna med körens favoritlåtar och en utställning om körens historia. Före detta körmedlemmar är välkomna att vara med i jubileumskören. Anmälan till körledaren Dominik Göbel dominik.gobel@svenskakyrkan.se

Vilka är vi?
Kören består i nuvarande av 24 sångare, män och kvinnor, i åldern 25 och uppåt. Vi har en välkomnande och kreativ stämning där vi sjunger, samtalar och skrattar. Vår erfarenhet är mångsidig; en del av oss har en livslång körerfarenhet, medan andra just börjat sin körsångsresa.

Vad gör vi?
Vi sjunger en bred repertoar inom den andliga musiken, som inkluderar olika genrer, tidsperioder och språk. Under året medverkar vi i pastoratets gudstjänster ungefär en gång i månaden, och deltar även i större projekt tillsammans med andra körer i pastoratet.
Vi njuter också av att göra utflykter tillsammans och avslutar terminen med en fest.

När och var träffas vi?
Vi har körövningar varje torsdag kl. 19–21 i Kyrkans Hus på Storgatan 11B i Falköping. Varje övning inkluderar en paus med hembakt fikabröd, och du kommer alltid lämna körlokalen med ett leend

Vad lär vi oss?
Under våra övningar lär vi in ny repertoar och finslipar på gamla favoriter. Som medlem i S:t Olofs Kyrkokör får du gedigen röstträning och en djupare förståelse för röstens funktion, vilket hjälper dig att utvecklas som sångare. Du får även en grund i musikteori och lär känna tonsättare och historien bakom musikstyckena.

Vill du bli medlem?
Vi har en önskan om att växa som grupp och är särskilt intresserade av att välkomna nya medlemmar till kören, både kvinnor och framför allt män. Du behöver inte ha förmåga att läsa noter eller tidigare körerfarenhet, och det krävs ingen provsjungning för att gå med. Att ha en kärlek till att sjunga och lite sångerfarenhet kan vara fördelaktigt. Medlemskap i Svenska kyrkan är inte nödvändigt för att delta i kören.

Varför körsång?
Körsång är den perfekta fritidssysselsättningen. Det är en social aktivitet där du träffar likasinnade och blir en del av en fin gemenskap. Forskning visar att körsång ökar lyckokänslor, minskar stress och har positiv påverkan på hälsan. Genom sången frigörs oxytocin, det så kallade "må-bra"-hormonet, vilket skapar känslor av lugn och välmående. Endorfinnivåerna skjuter i höjden och ger dig en känsla av lycka. Dessutom tränar körsång din hjärna, förbättrar koncentrationen och ökar din förmåga att lyssna, både på dig själv och andra, vilket främjar samarbete i alla aspekter av livet.

Kontakt
Har du lust att sjunga i kören, är nyfiken, eller vill veta mer? Kontakta vår körledare Dominik Göbel via e-post: dominik.gobel@svenskakyrkan.se

Varmt välkommen till en härlig gemenskap med sång, framträdanden, utflykter och fika!