Nya mötesplatser i Vartofta

I våras köpte Svenska kyrkan samlingslokalen i Vartofta. Efter renovering är huset nu redo att fyllas med nya verksamhet för både barn, unga och vuxna.

Svenska kyrkan Falköping har hyrt delar av huset och haft grupper för barn i låg- och mellanstadieåldern där sedan 2018. Nu är planen att utveckla den verksamheten och även startat upp annat.
– Huset har ett unikt bra läge nära skolan och är i bra skick även om en det tråkigt nog spridits en del falska rykten om motsatsen, säger kyrkoherde Jonas Hagström.
– Jag ser det som att Svenska kyrkan med samlingslokalen kan betyda mycket för gemenskapen människor emellan på landsbygden, både gamla och unga.

mötesplats för stora och små

Han får medhåll av Markus Karlsson, församlingspedagog som haft barnverksamhet i huset det senaste två åren.
– Huset är ju en samlingsplats för hela området, inte bara för boende i Vartofta. Barn från Åsle kan komma hit med buss tack vare Vartoftabuss och även Kättilstorpsbarnen kommer hit direkt efter skolan, säger han.
Idag finns verksamhet för åldersgruppen 0-18 år i samlingslokalen. Svenska kyrkan har öppen förskola och gruppverksamhet tisdag, onsdag och torsdag och på måndagar har kommunen fritidsgård i huset.
– Jag tycker att det är fantastiskt roligt att vi nu kan utveckla verksamheten ytterligare och få möjlighet att även möta vuxna. Vi ser också fram emot att jobba med mötet mellan stora och små, säger Markus.
– Vi ska bland annat satsa på en egen variant av ”Messy church”, som funnits i Kyrkans hus i centrum i några år. Vi kallar det ”Himmel och Pannkaka” och det ska bli en mötesplats för människor i alla åldrar. Mer info kommer!

Tanken är att Svenska kyrkan så småningom ska kunna erbjuda uthyrning av lokalen till privatpersoner, organisationer och föreningar.
Under sommaren har hantverkarna varit på plats i huset och gett det en ordentlig uppfräschning. Bland annat har det lagts nytt golv och målats om i källaren. På första våningen har golven slipats, lagats och lackats och väggarna målats. Det har även installerats ny belysning och köpts in nya möbler. Utvändigt har fönster och delar av fasaden målats, taket reparerats och grönytorna snyggats till.