Urnor och bårtäcke för utlåning

Svenska kyrkan Falköping har urnor samt bårtäcke för utlåning vid begravning.

Urnor för utlåning

Svenska kyrkan Falköping har urnor för utlåning att använda vid begravningsakt med urna. Urnorna är tillverkade i ek och är tänkta att användas när gravsättning ska ske i minneslund eller askgravlund. Vid gravsättning i minneslund och askgravlund är det inte själva urnan som gravsätts, utan bara askan. Har man en egen urna förstörs den efter gravsättningen. Låneurnorna är vackra och är minst lika värdiga som en egen urna.

Bårtäcke

Ett bårtäcke är ett vackert tyg som läggs över kistan under begravningsgudstjänsten. Det går då att välja en enklare kista och mindre blommor. Svenska kyrkan Falköping har ett bårtäcke för utlåning som är vävt i en ljus färg, med ett kristusmonogram broderat i guld. Ovanpå täcket kan man placera en vävd löpare i vinröd färg.

Bårtäcket är främst lämpat för begravningsgudstjänst med efterföljande kremation. Vid jordbegravning tas bårtäcket av innan kistan bärs ut till graven.

Blomsterdekorationer får inte placeras på bårtäcket eftersom det kan ta skada av väta eller taggar. Önskar man blomsterdekorationer kan de ställas intill eller framför kistan. Handbuketter vid avskedet får naturligtvis läggas på täcket.

Flera olika alternativ finns att välja på när bårtäcket används:
• kistan kan kläs med både täcket och band
• man kan enbart ha täcke
• man kan enbart ha band

Bårtäcket, som är vävt i ullgarn med bomull i varpen, har komponerats av Yvonne Fällström, Atelje Solvögat, Falköping.

Kontakta kyrkogårdsexpeditionen om du vill ha mer information.

Låneurna
Bårtäcke