Åk 1-3
Syfte: Religionskunskap, samhällskunskap och historia:
”....att eleverna utvecklar kunskaper om religion och livsåskådning i det svenska samhället och i olika delar av världen...” Genom undervisningen ska eleverna få kunskaper om hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och hur kristendomens roll i samhällslivet har förändrats över tid.”
Ur centralt innehåll
Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
Några högtider, symboler och berättelser inom kristendomen, islan och judendom. Några berättelser ur Bibeln och dess innebörder.
Ur Läroplanen Centralt innehåll i ämnet musik 2022:
Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och de vanligaste plsamerna samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
Åk 4-5
Ur centralt innehåll åk 4 och åk 5 i Religion, samhällskunskap och historia:
Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln.
Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom,...
Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.