Lennart Nordh, Åsa Lax kyrkvaktmästare
Foto: Henrik Enarsson

Allhelgonahelgen får oss att stanna upp och tänka till

– Att få tända ljus och stanna upp och tänka på dem som gått före oss – det är nog det som summerar Alla helgons helg för de flesta, säger Åsa Lax kyrkvaktmästare i Gällared, Gunnarp och Krogsereds församlingar. För både Åsa Lax och Lennart Nordh, arbetsledare och kyrkvaktmästare i Susedalens församling är veckorna innan allhelgonahelgen extra intensiva. Sommarblommorna ska tas bort, vinterdekorationerna ska pryda gravarna samtidigt som lönnlöven singlar ner och bildar vackra gulröda bolster på marken. Allt ska vara färdigt till den mest välbesökta helgen på kyrkogården.

– När jag låser kyrkan efter arbetet och står längst upp på kyrktrappan och ser ut över kyrkogården uppstår ett lugn. Där i mörkret är en stilla frid. Alla ljusen på kyrkogården vittnar om den kärlek och omsorg som människorna som varit där under dagen haft med sig.
– I våra församlingar har vi en tradition sedan många år att bjuda på  gravsmyckningskaffe på fredagen innan Alla helgons dag, säger Åsa Lax. Det har blivit till en hemvändardag för många utflyttade, som passar på att ta en kopp kaffe och en hembakad kaka när de ändå är på kyrkogården och ska göra fint.

Fredagen vanligast i Gällared

Dagen innan Alla helgons dag kommer allra flest besökare till Gällareds kyrkogård.
– Det är tydligt att vissa sällskap har kört mellan fler kyrkogårdar i trakten, berättar Åsa. En del har släktgravar i hela trakten. Just fredag eftermiddag är faktiskt ett ypperligt tillfälle att träffa människor man känner. För mig som vaktmästare är det en yrkesstolthet att kyrkogården är välskött och fint iordning inför Allhelgonahelgen – då många besöker våra kyrkogårdar.
– Hos oss i Slöinge ser vi att många människor besöker kyrkogården på lördagen - på Alla helgons dag. Det är väl för att de flesta är lediga, säger Lennart Nordh. Antalet samlade familjer är fler än vanligt under helgen. Paletten är bredare och vi ser alla åldrar på kyrkogården. Alla tänder ljus och stannar till i stillhet en stund. Efteråt väljer många att gå en runda för att uppleva den vackra miljön.

Minnesstund i miniformat

Åsa berättar att det finns olika typer av besökare. Dels är det de regelbundna besökarna som ofta kommer och sköter sina gravar. Dels finns det dem som bara besöker kyrkogården vid ett fåtal tillfällen under året – kanske bara en gång. Och väljer man en gång per år väljer man oftast att komma vid just vid Allhelgonahelgen.
– Ibland samlas familjer och vänner till små informella minnesstunder vid graven, säger Åsa. De stannar upp en stund och pratar om de döda och tänker tillbaka i tiden. För många sällskap är det en tradition att besöka kyrkogården tillsammans. Det känns som om det blivit allt viktigare i vår stressiga vardag att få tända ljus och
tänka tillbaka på våra nära och kära som inte finns med oss längre, säger Åsa Lax. En del svänger snabbt förbi kyrkogården med bilen direkt efter jobbet – det är liksom viktigt att graven smyckas, trots tidsbrist.
– Jag är helt övertygad om att vi, speciellt mitt i pandemin, har ett behov av att känna rötterna. Att vi tänker mer på dem som varit med tidigare. Det blir likt en påminnelse till oss levande att andra gått före oss. Jag tror en del söker extra mycket efter sinnesro i tider som dessa, säger Lennart Nordh. Pandemin har fått alltfler att tänka efter – tankar kring att vi inte är odödliga.

Samtal på kyrkogården

– De senaste åren märker vi av en annan tydlig reaktion på vår samtid. Vi vaktmästare blir mer och mer en samtalskontakt för ensamma besökare, berättar Lennart. Det är viktigt för oss att stanna upp och lyssna och samtala med våra besökare. Det är betydelsefullt både för oss som arbetar på kyrkogården, men också för dem vi möter i samtalet.

Allhelgonahelgen

Under allhelgonahelgen minns vi på ett särskilt sätt våra döda. Vi smyckar deras gravar med blommor och tänder ljus som lyser upp i mörkret. Allhelgona är den helg på året då vi minns dem som har dött. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla.

Vi minns helgonen och dem som stod oss nära

Allhelgonahelgen består av två kyrkliga helgdagar: Alla helgons dag och Alla själars dag. Helgen präglas av att ljusen lyser på våra kyrkogårdar. De lyser upp mörkret och påminner oss om Guds ljus, som räddar oss från döden, som visar oss på förlåtelsens väg och som ger oss ett himmelskt hopp.

Alla helgons dag firas alltid den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. Alla själars dag firas dagen efter Alla helgons dag, på söndagen. Då minns och hedrar vi våra döda närstående. Det är på söndagen vi håller våra minnesstunder i kyrkan.

Begravnings- och kyrkogårdsverksamheten

Tel: 0346-371 20 - gemensam reception för begravningsverksamheten.
Telefontid mån-fre kl. 08-12.

E-post: falkenberg.kgf@svenskakyrkan.se

Vi som svarar heter Cecilia, Eva & Berit.