Christina Dahlström, församlingspedagog och nätvandrare vid tangentbordet, redo att chatta med ungdomar i nätvandrarchatten

Nätchatt för unga

Trygga vuxna nätvandrar i ungas värld - Svenska kyrkan Eslövs församlingspedagog Christina Dahlström lyssnar på ungas tankar

Stödchatt för unga

Unga är idag i väldigt stor utsträckning hänvisade till sig själva och till varandra när det kommer till att hitta stöd och prata om livet, alltifrån det ljusaste glada till det mörkaste mörka. Närvaron av trygga vuxna är ofta, inte minst på nätet, oerhört liten och behovet av den tryggheten och närvaron för de unga är enormt.

Nu har Kyrkans SOS med stöd från Folkhälsomyndigheten byggt en stödchatt för ungdomar, där jag ibland håller till för att vara närvarande som en trygg vuxen.

Nätvandrarchatten är för dig som är mellan 12-25 år. Där får du prata om precis vad du behöver och vill. Den är öppen alla måndagar och onsdagar 19.00-22.00. Det är bara att söka på ”nätvandrarchatten” eller gå till www.svenskakyrkan.se/natvandrare/chatt

När man kommer in på chatten trycker du bara på starta chatt-knappen, så är du igång.

Vi som sitter där börjar skriva med dig och man bestämmer själv vad man vill berätta om. Kanske vill du bara småskriva med någon trygg vuxen eller kanske vill du skriva om något som känns svårt och jobbigt för dig, inget är för litet eller för stort – allt är viktigt.

Det finns inget sätt för oss att se vem du är, du är fullkomligt anonym när du skriver med oss.

För oss på Nätvandrarchatten spelar det ingen roll vilket kön du identifierar sig som, vilken religion eller tro du känner dig hemma i, eller om du inte tror på något eller någon alls.

Vi som svarar i Nätvandrarchatten är utbildade nätvandrare, som alltid jobbar för allas rätt att vara den man är, älska dem man älskar och längta efter det man längtar efter.

Vem är jag som nätvandrar?

Namn: Christina Dahlström

Aktuell: en av Svenska kyrkans nätvandrare.

Jobbar: som församlingspedagog i Svenska kyrkan Eslöv ”det bästa jobb som finns. Mötet med barn, ungdomar och unga vuxna är centrum i mitt jobb.”

Vi skapar trygga mötesplatser där det finns utrymme för ungdomar att fundera och samtala om tro, om livet. Mötesplatser där vi vuxna försöker att se, lyssna till, stötta och stärka dem.

Jag jobbar bland annat med konfirmandgrupper, unga ledare, de ungdomarna som valt att stanna kvar i kyrkan efter konfirmationen. Vi har ett ungdomscafe, dit ungdomar kan komma och fika, spela spel, samtala eller bara hänga. De är själva med och utformar konceptet.

Vi finns också på skolorna och vandrar omkring på rasterna så att ungdomarna vet och ser att vi är många vuxna som bryr sig om och finns där för dem.