Eslövs kyrkas nya tak

2013 byttes taket på Eslövs kyrka – från koppar till den mer miljövänliga skiffern. Skiffer var också det material kyrkan hade när den var nybyggd.

Men varför har delar av taket fortfarande kvar partier med koppar?

Kyrkogårds- och fastighetschef Peter Sjöndin Magnusson svarar:

Om man skall kunna hålla givna hållbarhetskrav i samband med en skiffertakläggning på ett torntak, måste den översta delen av tornet täckas med plåt.

Den nu befintliga ”plåthatten” bedömdes vid renoveringstillfället (År 2013) vara i så pass gott skick att den kunde behållas. En viss antikvarisk påverkan fanns också med i detta sammanhang eftersom den befintliga ”plåthatten” kommer från 50-talet då kyrkan fick sitt plåttak av koppar.

Gamla partier har dessutom kombinerats med en del ny plåt. Den nya plåten har inte behandlats av miljöskäl. Istället är det naturen tillsammans med tiden som skall se till att den nya kopparn blir lika grön som den gamla kopparplåten.