Foto: Magnus Aronson

Dop

Dopet är en kärleksförklaring från Gud. I dopet ger Gud löftet om att vara med oss alla dagar vad som än händer. Den döpte blir en del av en världsvid kristen gemenskap och en tvåtusenårig tradition. Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan.

Så går dopet till

Alla dop i Svenska kyrkan följer samma ordning. Den ordningen går prästen igenom med dig/er på dopsamtalet.

Musik vid dop

Psalmer, ingångsmusik och eventuella solister kan du läsa mer om här

Dopkläder

Här ser du våra dopdräkter/dopklänningar som du gärna får låna när du vill döpa ditt barn

Faddrar

En fadders uppgift är att stödja barnet i den kristna tron och att vara en viktig vuxen för barnet.

Gåva vid dop

Svenska kyrkan Eslöv vill bidra till ett hållbart samhälle både för dagens och kommande generationer.

Dopängel

I samband med dopgudstjänsten hängs dopkandidatens (både barn & vuxna) dopängel upp i dopträdet.

En marsipantårta med en ros på toppen.

Dopkalas

Vill ni fira dopet med ett kalas i våra lokaler kan ni boka det kostnadsfritt (i mån av plats)

Efter dopet

Som ny medlem i Guds stora familj och den världsvida kyrkan vill vi hälsa dig välkommen till oss!

Dopets symboler

Vattnet, ljuset, tecknet

Frågor och svar om dopet

Måste man ha särskilda kläder när man döps? Får man ha egna sånger och dikter vid dopet? Döper Svenska kyrkan vuxna? Här hittar du de vanligaste frågorna om dop

Drop in-dop/vigsel

Lika stort - lite enklare. Det finns många anledningar till att dopet eller bröllopet aldrig blev av, men kyrkan finns här, redo för er när ni är redo för oss. Nu finns chansen dop eller vigsel (eller varför inte båda samtidigt?), enkelt och stämningsfullt, men utan stor planering och utan många förberedelser. Du får hela ceremonin – inklusive samtal och fika efteråt.

Öppen barnverksamhet

Här kan du som vuxen tillsammans med barn (0-6 år) träffa andra vuxna och barn, utbyta erfarenheter och prata om vardagens viktiga och mindre viktiga saker och händelser. Kom när det passar – ingen föranmälan. Fika: 10 kr/vuxen - barn gratis.

Nyhetsbrev för barnfamiljer

Håll koll på vad som händer hos oss "på barnfronten" – prenumerera på vårt nyhetsbrev!

GDPR och dop

barn och vuxen