Han och Cristian var på plats och såg S:t Eskils lönnallé innan träden fälldes.
– Det var en mycket vacker lönnallé. Jag förstår att många måste ha ett emotionellt band till träden och att det kan vara en sorg att de tas ner. Därför är det inte heller rätt att bara elda upp dem som flis. För det är ju det som sker om vi inte tar tillvara materialet. För oss är det värdefulla träd. Det är ju kyrkans träd, som bär på berättelser som kan stärka hela pastoratet i slutändan.
Att bygga möbelpjäser till ett kyrkorum är en ny och spännande uppgift för Contem. Men också något som Jack anser ligger i linje med deras filosofi:
– Vi arbetar ju med gedigna, robusta möbler, som utstrålar stabilitet och trygghet. På samma sätt tänker jag att kyrkan är ett rum för just trygghet och stadighet. Men inte bara det. Vårt sätt att arbeta med en historia i materialet och att liksom ge något ett långt, riktigt långt liv rimmar också väl med kyrkans tanke om återuppståndelse, tycker jag.
När vi träffar Jack i Contems lokaler har han ännu inte sett träden sedan de fällts. Är det nervöst att lova kyrkan möbler utan att ha sett vilket virke träden kan ge och utan att ha erfarenhet av just lönn?
– Nej, det är det som är undersökningen. I det får vi anpassa vad för typ av möbler vi gör. Men man hittar alltid vägar framåt i processen. Det är ett visst spänningsmoment, men jag är övertygad om att materialet är utmärkt för att göra möbler av, svarar han.
De goda nyheterna låter inte vänta särskilt länge på sig. Några dagar senare befinner vi oss på S:t Eskils kyrkogård. Där ska de stora träden som fällts kapas till virke som ska få till sommaren på sig att torka. Cristian Lind är på plats för att se hur mycket av träden som kan användas för möbeltillverkning. Och han blir positivt överraskad, pekar ut det mörka kärnträet; det som möbelsnickare betalar dyra pengar för, och som kommer att ge möblerna sin unika charm.
– Det är det som mest avslöjar trädets liv. Att det finns en historia. Det mörka kärnvirket är dyrast. Det kan man betala mycket för som snickare. Men vi ska använda så mycket som möjligt av träden, säger han och berättar att just nu pågår ett research-arbete för att sätta sig in i vad möbler kan ha för innebörd i en kyrka och vilka krav som behöver kunna ställas på dem. Hur länge behöver man till exempel kunna luta sig emot ett knäfall och vad krävs av möbeln för att hålla för trycket?
Sådana frågor ställs alltså medan lönnarna sågas upp till virke i lämpliga mått för möbeltillverkning. Det jobbet görs av Andreas Asprou från Örebro, som sedan några år äger ett mobilt sågverk och som konstaterar att S:t Eskils lönnar är några av de finaste han sågat upp. Han har sett en del, eftersom han, som många trädentusiaster, åker runt i hela Europa och omhändertar kapade träd. Och liksom andra trädentusiaster ser han att träden ofta bär på en del berättelser. Inte alltid lika stillsamma som S:t Eskils lönnar:
– Jag har bland annat sågat upp träd i Europa som kom från Tyskland. Inuti träden hittade vi gammal ammunition från andra världskriget. Gissningsvis har människor arkebuserats vid träden, och kulorna kapslats in i trädens kärna med tiden. Sådana historier kan de också bära på, säger han, medan han sågar ner lönnstammarna till virke som inom ett par år kan bli något kyrkobesökaren kanske kan sitta på i Fors kyrka – något långsiktigt och formstarkt som påbörjades för ungefär 140 år sedan.
Contems båda grundare har ofta fått höra att deras sätt att arbeta aldrig kommer att fungera. Det har sagts att det inte är tillräckligt bra kvalitet i det urbana virket.
– Det där har bara triggat oss ännu mer, och fått oss att vilja utmana och testa. Och det har ju visat sig att det går. Nu kan vi bara hoppas att Svenska kyrkan i Eskilstuna blir pionjärer och får fler församlingar att tänka på samma sätt kring sina träd, säger Cristian.
– Som vi ser det är det ett framtida kulturarv vi får vara med och bygga tillsammans med kyrkan.