För hundra år sedan lyckades Sveriges ärkebiskop, Nathan Söderblom, samla runt 600 kyrkoledare från hela världen i Stockholm för ett ekumeniskt möte för fred. Det blev startpunkten för en rörelse som ville visa att gemenskap är möjlig, trots skillnader i tro och tradition. I år, när världen skakas av krig och splittring, samlar Sveriges kristna råd de svenska kristna trossamfunden för att minnas, och för att ta nya steg mot fred. Vi möter Jan Eckerdal på Sveriges kristna råd för ett samtal om Guds fred och hur den ekumeniska visionen lever – trots allt.
Det har gått 100 år sedan den svenske ärkebiskopen, mitt emellan två världskrig, lyckades samla världens olika kristna kyrkor till ett ekumeniskt möte för fred. En bedrift som senare skulle göra att Nobelkommittén skulle tilldela honom fredspriset. Men mötet var enligt Söderblom bara början på det ekumeniska arbete som måste fortsätta även framåt. Och ur det växte den ekumeniska rörelsen fram, inte minst genom bildandet av Kyrkornas världsråd, och i Sverige bland annat i det arbete som organiseras i Sveriges kristna råd. Inför 100-årsjubileet utlyste Sveriges kristna råd ett ekumeniskt år som kulminerat i en vecka i Stockholm – för att uppmärksamma arvet från 1925 och reflektera över kyrkornas gemensamma ansvar för fred och samverkan idag.
Jan Eckerdal, som är direktor för teologi på Sveriges kristna råd, kallar det som Sverige gjorde 1925 för ”ett ekumeniskt vägval” – Sveriges kristna råd är ett av världens bredaste ekumeniska råd.
– Vi tog arvet efter Stockholmsmötet på allvar i Sverige. Det, och det faktum att Sverige är ett av Europas mest mångreligiösa länder, gör att vi kan hålla den bredden som vi gör. Världsreligionerna finns ju här. Men vi kan också möta hela världens kristendom på hemmaplan.
Mötet 1925 blev historiskt. Inte sedan konciliet i Nicea 325 hade världens kristna samlats på en plats för att uppmärksamma det som förenade. Då, i Nicea för 1700 år sedan, var det teologin som stod i fokus. Man enades om en trosbekännelse och om innebörden i treenigheten – fann ett gemensamt sätt att sätta ord på den kristna tron.1925 stod snarare handlingen i centrum, kyrkans uppdrag i världen; att kyrkorna har en kallelse att verka för att den plats vi befinner oss på ska bli en bättre sådan. Det gick inte längre att vänta på att man skulle enas i varje teologisk fråga innan man kunde agera, det behövde bli tydligt att det går att ha gemenskap trots att man är olika. Det ansågs att kyrkorna borde gå i spetsen för den tanken.
Vid tiden för mötet var världsläget kritiskt. Första världskriget var visserligen över, men den fred som följde var allt annat än harmonisk.
– Kyrkorna hade inte lyckats vara ett enhetstecken under kriget utan snarare bidragit till splittring, militarisering och krig. Nationalkyrkorna runt om i Europa hade eldat på snarare än erbjudit ett alternativ, säger Jan Eckerdal.
Likheten med läget idag är slående. Och Jan Eckerdal ser att det är dags för handling, att visa att det finns en kraft i kristenhetens enande fortfarande hundra år efter Nathan Söderbloms Stockholmsmöte. När Sveriges kristna råd utlyste ett ekumeniskt år inför 2025 sattes rubriken ”Tid för Guds fred”.