Brudkrona

Till låns

I samtliga församlingar finns dopklänningar, kronor eller diadem att låna. Här kan du se vad som finns att låna i de olika församlingarna.

Till dop finns dopklänningar att låna. Till vigsel finns brudkronor och diadem att låna. Det går bra att låna saker mellan de olika församlingarna i pastoratet.

Låna dopklädsel

Flera av dopklänningarna vittnar om kyrkans bygdehistoria, t ex har många dopklänningar sytts och broderats av församlingsbor eller medlemmar i syföreningarna och sedan skänkts till bygdens kyrka och många barn har under kyrkans historia döpts i dessa klänningar.

Låna brudkrona

Vissa brudkronor har skänkts av församlingsbor, vissa för över ett hundra år sedan, andra är nyare, t ex från 1960-talet och inköpta av församlingen.

Ladda ner foldrar