Dina arbetsuppgifter
Din arbetsplats kommer att finnas på pastoratets kansli i Enköping. Huvudsakliga arbetsuppgifter består av självständigt kvalificerat ekonomiarbete men också många kontakter med människor. Du ger stöd och råd till chefer och kyrkoråd i ekonomiska frågor och har även regelbunden kontakt med revisorer, myndigheter och Svenska kyrkan på nationell nivå.
I ditt arbete säkerställer du att den ekonomiska hanteringen är i linje med gällande lagar och förordningar. Du blir också en del av nätverk av med kollegor över hela landet, där du delar erfarenheter och bollar frågor.
Eftersom pastoratet har många kyrkor och andra byggnader är även fastighetsekonomi en viktig del av uppgifterna.
I tjänsten ingår att:
- Utveckla rutiner inom ekonomiområdet och säkerställa dess efterlevnad.
- Ansvara för planering och genomförande av budgetprocessen.
- Utveckla och säkerställa en kvalitativ rapportering inom ekonomiområdet.
- Upprätta prognoser och analysera avvikelser.
- Ansvara för bokslut och upprättande av årsredovisning.
- Följa utvecklingen av våra finansiella placeringar.
- Planera för och ta fram underlag för revision.
- Ansvara för löpande bokföring.
- Upprätta rapporter till förtroendevalda och chefer.
Om arbetsplatsen
Vårt positiva gäng på kansliet är en del av Enköpings pastorat. Inom pastoratet finns en variation av olika kompetenser och erfarenheter som vi gärna delar med oss av. Vår idé är att alla har något att bidra med och vi vill lägga mycket fokus på vi-känsla och samarbete. Totalt består pastoratet av ca 90 anställda.
Vi värnar en god arbetsmiljö och pastoratet erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag.
Om dig
Du är en självgående och noggrann person som tar ansvar. I arbetet kommer du behöva lösa många olika situationer, vilket gör att du behöver vara lösningsorienterad, målmedveten och effektiv. Du ska kunna strukturera och driva processer framåt. Det är nödvändigt med en god analysförmåga så att du kan lyfta blicken och se samband.
En hög integritet och ett gott ordningssinne är andra nödvändiga egenskaper för anställningen.
Eftersom det ingår i din roll att informera om ekonomi i olika forum är det viktigt att du är pedagogisk och bekväm med att lära ut. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska, både muntligt och skriftligt.
Du delar Svenska kyrkans värderingsgrund och har förståelse för kyrkans uppdrag, målsättning, verksamhet och uppbyggnad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du bör ha B-körkort för att enkelt kunna besöka de olika arbetslagen i pastoratet.
Kvalifikationer
- Högskole- eller universitetsutbildning i ekonomi/redovisning.
- Minst fem års yrkeserfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Meriterande är tidigare tjänst med liknande uppgifter inom Svenska kyrkan.
- God svenska i tal och skrift.
- Goda kunskaper om ekonomisystem och redovisning.
- Datorvana. Goda kunskaper om Officepaketet, särskilt Excel.
- B-körkort.
Mer information
Har du frågor? Kontakta oss gärna.
- Kanslichef Lena Furberg, tfn 0171-257 52, lena.furberg@svenskakyrkan.se
- Fackliga företrädare:
- Akavia – Kjell Frisdal, tfn 070-6652909 kjell.frisdal@akavia.se
- Akademikerna / SSR – Jessica Enblom tfn 0730-835 819, jessica.enblom@akademssr.se
- Vision – Annika Fransson, tfn 0176-50 23 33, annika.fransson@fv.vision.se
Ansökan och lön
Lön: avtalsenlig och efter överenskommelse.
Sista ansökningsdag är 27 oktober 2025. Skicka din ansökan med personligt brev och CV till enkoping.jobb@svenskakyrkan.se. Märk din ansökan med P 2025-0204
Vi bedömer inkomna ansökningar löpande så vänta inte med att kontakta oss.