Janne ger klang och kärlek åt våra orglar

Nyhet Publicerad Ändrad

Jan Börjeson - eller Orgel-Janne som han även kallas - är orgelbyggare. Just nu håller han på att renovera orglarna i Engelbrekt och Hjorthagen. Vi träffade honom en förmiddag i Hjorthagskyrkan.

När Janne var liten hängde han ofta i kyrkan hemma i Valstad i Skara stift, där pappa var kyrkoherde och mamma var kantor. När han var 8 år byggdes det en ny orgel i kyrkan och Janne följde bygget med stort intresse och nyfikna frågor. När han blev äldre och läste musik på folkhögskola väcktes fascinationen till liv igen och Janne bestämde sig för att bli orgelbyggare. Sagt och gjort, han skrev brev till de orgelbyggare som fanns i Sverige då och fick napp hos den största - Grönlund i Luleå - som tog Janne till lärling under fem år. Under den tiden fick Janne bl a vara med om bygget av orgeln i Konserthuset.

Idag driver Janne egen firma där han åker runt i Stockholm och renoverar, bygger om och servar stadens orglar. Med bakgrund hos Grönlund passar det utmärkt för oss i Engelbrekts församling att just Janne sköter våra orglar. Dessa är nämligen båda byggda hos Grönlund. Orglarna är byggda på 60-talet och går i stilen neo-barock. Det var en stil som växte fram starkt efter andra världskriget, då man ville ha förnyelse, funktionalitet och blicka mot en ljusare framtid. Neobarocken påverkade både arkitektur och musik och gav ett rejält uppsving åt Bach, vars musik kommer bäst till sin rätt i mekaniska orglar som är typiska för barocken. Romantikens orglar som drivs av lufttryck - pneumatik - passar bättre för just romantiska tonsättare och stycken. En typisk pneumatisk orgel är den i S:ta Clara kyrka i Stockholm, med stor, mjuk klang.

Om orgelns historia kan vi prata hur länge som helst, men nu vill vi veta vad Janne gör i Hjorthagskyrkan idag. Det är ett »återvinningsprojekt«, där Engelbrektskyrkas orgel ska få helt nya rörstämmor från Tyskland och Luleå och de gamla återvinns i Hjorthagen för att ge bättre klang i båda orglarna. Janne formar om de gamla piporna med van hand så de får nytt liv i Hjorthagsorgeln. Materialet i piporna är tenn och bly för att det ska vara lätt att forma. Visst är det ett hantverk men för den oinvigde kan det verka som magi. Vi får lyssna på klangen i stämman Vox Humana i bröstverket, först några toner med de gamla piporna, sedan med de nya, och det är faktiskt lite magiskt. Nu har tonen en vackrare, klarare och lite mjukare klang.

Janne bygger inte bara orglar, han är även lärare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han undervisar i orgelvård och hur man stämmer en orgel. Våra organister Karin Oldgren och Bengt Eklund har haft Janne som lärare! Jag frågar Janne vem hans favorittonsättare är och han svarar att »det är väldigt svårt att gå förbi Bach«. Men han nämner också Brahms rekviem, Mozarts pianokonserter, Keith Jarret och, som körsångare lyfter han gärna fram Waldenbys Fem latinska motetter.

Vi lämnar Janne med huvudet i huvudverket, med den nyvunna kunskapen att det inte har med huvudvärk att göra.

Grönlund i Luleå är kända för hög teknisk kvalitet och pålitlighet - »som en Volvo«. Man känner igen den på valnöten i spelbordet och den vita texten på svart botten i registerandragen.

orgelbyggare - en bransch i kris

Orgelbyggare, liksom organister, är något Sverige kommer lida brist på när Janne och hans kollegor går i pension. Fler behöver upptäcka detta yrke där man får kombinera intresse för både hantverk och musik.

Orgelbyggare är dels ett hantverksyrke, dels en benämning på företag som konstruerar, bygger och renoverar piporglar. I Tyskland finns de mest kända orbelbyggarna, och det var tyskar som från början kom till Sverige med sitt hantverk och tradition. Många orgelbyggare är i grunden möbelsnickare. Utbildning till möbelsnickare finns inom gymnasieskolan och kan även finnas inom komvux. En gemensam skandinavisk vidareutbildning för orgelbyggare finns i Danmark. Eller så gör man som Janne och går som lärling hos någon orgelbyggare.