Pianonoter

Har musiken tystnat?

Nyhet Publicerad

När pandemin och nedstängningarna var ett faktum stod våra musiker utan publik. Nu har ett år gått och vi ser tillbaka på ett mycket annorlunda musikår. Men nej, tyst har det inte varit.

Bengt Eklund på väg in i kyrkan för glesrep.

Vi träffar Bengt Eklund, organist i församlingen, på väg till en repetition i Engelbrektskyrkan med en av sina körer – Engelbrektskyrkans kammarkör.

- Vi har fått ställa in och ställa om. Först gjorde vi ingenting, i mars-juni hade vi digitala repetitioner och i början av hösten, innan striktare regler i november, kunde hela kören öva utspridd med stora avstånd i kyrkan. I år repar vi fysiskt igen, men i grupper om högst åtta inklusive mig.

Med inställda konserter har Bengt fått tid till sådant som aldrig hinns med ett vanligt musikår.

- När det i slutet av höstterminen -20 inte gick att repetera fysiskt genomförde jag en genomsjungning av hela kören, d v s träffade körsångarna en och en.

Bengt passar på att katalogisera och rensa noter i väntan på publik.

Bengt har också tillsammans med sina kollegor äntligen satt igång en omfattande och tidskrävande omstrukturering och digital katalogisering av körnotbiblioteket. Detta för att i framtiden lätt kunna hitta passande repertoar för olika ändamål. Idag har de kommit till C.

- Jag ser fram emot dagen då vi sorterat in Öhrwalls noter!

När kyrkorna stängs för publik kan digitala event vara ett alternativ, även om de aldrig kan ersätta upplevelsen att vara på plats vid ett liveframträdande. Under mars-juni 2020 livestreamades lunchkonserter och andakter, sedan kunde man i början av hösten -20 hålla gudstjänster för max 50 st närvarande med körensemble på max åtta sångare.

Bengt är tidig in kyrkan för han ska öva pianospel på den nya Steinwayflygeln.

- Under sommaren och hösten, då jag började ana att vi kanske skulle få en ny Steinwayflygel, har jag övat mer piano än någonsin så att jag ska ha en kraftigt utökad repertoar att spela upp på lunchkonserter m m när situationen så tillåter igen.

Nu ska han öva på Frühlingsrauschen av Christian Sinding till Kulturnatten som ska ske digitalt i detta nådens år 2021. Lyssna på ett smakprov här!

Vad gör församlingens övriga musiker i pandemitider?

Karin Bäckström, organist och körledare i Engelbrektskyrkan:

- Jag har ju barnkörer som inte haft lika strikta coronaregler som vuxna, så jag har fortsatt kunnat repetera nästan som vanligt med Barnkören. Vi har jobbat med tekniken solfa (handtecken) och sjungit sånger om vintern. Diskantkören har just fått inloggning till ett program från Australien som hjälper dem med notläsning hemifrån. Utmaningen med mindre barn är att de har svårt att hålla avstånd, det verkar ligga i deras natur att flockas. Flickkören förbereder en inspelning av församlingens gemensamma bidrag till Kulturnatten, och jag har passat på att ha sånglektioner med alla sångare – väldigt utvecklande! Jag förbereder och spelar även på vissa av församlingens kvartslånga andakter med prästerna i församlingen.

Karin Oldgren, organist och körledare i Hjorthagskyrkan:

- Vi har genomfört tre virtuella körinspelningar med Horthagens kammarkör och Hjorthagens vokalensemble. Många körsångare har engagerat sig enormt mycket för att få alla tekniska lösningar att fungera för dem som inte kan vara på plats under pandemin. Just nu repeterar vi i små grupper om 4-6 sångare – det är en utmaning att inte stå nära varandra och sjunga och att inte känna stödet från stämkollegan. Nu inser man vilken betydelse närhet kan ha för en sammanhållen klang. Jag passar på att öva mycket orgel, just nu blir det mycket Bach. Förrättningar som dop och begravningar pågår ju fortfarande, och jag har faktiskt spelat på ett bröllop också. Det var väldigt fint och stämningsfullt trots att det inte var några gäster närvarande förutom prästen, jag och vaktmästaren. Jag har fått mer tid till att planera för framtiden, hitta ny repertoar och att förkovra mig i facklitteratur. Och så hjälps vi ju åt med körnotbiblioteket – äntligen.

Stefan Therstam, organist i Engelbrektskyrkan:

- Det är klart att man känner sig lite vingklippt, man vill ju spela för någon. Samtidigt är vi som är anställda musiker lyckligt lottade som har en fast tjänst, och med tanke på alla frilansande musiker så har vi det bra här så jag kan inte klaga. Jag spelar hemma i min orgelstuga på tomten varje dag, det är blandat ”från Abba till Wagner” med repertoar för förrättningar och inspelningar som jag har på gång. Det är dels ett album med sångaren Patrik Sandin, dels en DVD-inspelning som blivit uppskjuten två gånger redan av coronaskäl. Sen har jag mina elever på Kungl. Musikhögskolan som jag fortfarande undervisar, men via zoom, vilket förstås är en utmaning. Den här tiden har också gett mig tid att ge orgeln i Engelbrekt lite extra kärlek och omvårdnad, från putsning till reparationer och omdisponeringar.