Foto: Carl Myrén

Engelbrekt Vocalis

En nationellt och internationellt prisad ensemble som arbetar i projektform under olika konstellationer.

Ensemblen består i sitt grundutförande av 16 st korister, som kan utökas efter behov. Under den återkommande konsert titeln "Från nu och till evighet"  kännetecknar ensemblens målsättning och inriktning; här möts såväl medeltida mystik som nutida konstmusik i omsorgsfullt sammansatta program där a capella repertoaren står i fokus.
I Engelbrekts församlings mest besökta konsert; "Från mörker till ljus" är det den utbyggda och arvoderade ensemblen som medverkar.

Engelbrekt Vocalis leds av Karin Bäckström.
För att söka till grund ensemble eller den utbyggda ensemblen erfodras  gedigen körerfarenhet, god sångröst och notläsningsförmåga.

Repetitioner måndagar 18.00–21.00 i Engelbrekts kyrksal.
För mer information och anmälan för provsjungning kontakta körens ledare Karin Bäckström

Körledare

Karin Bäckström

Engelbrekts församling

Mer om Karin Bäckström

Karin Bäckström har gedigen erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomskör. I Adolf Fredriks församling byggde hon under en tioårsperiod upp en lika omfattande som välrenommerad och prisbelönt barn- och ungdomskörverksamhet. Nu senast tjänstgjorde hon som musiklärare vid Adolf Fredriks Musikklasser där hon förutom att undervisa klasser i musik ledde Adolf Fredriks Flickkör till många framgångar under fem år. År 2014 erhöll Flickkören Grand Prix vid den internationella körtävlingen i Grado, Italien. I maj 2017 vann den nystartade ensemblen Engelbrekts Unga Röster första pris i MusikRUMs körtävling.