Kultur och historia

Kyrkplatserna har sin historia att berätta...

Stommens gamla kyrkplats

I mitten av 1300-talet uppfördes Järnskogs första kyrka i hemmanet Stommen, där den stod ända fram till 1699. En av Stommenkyrkans klockor som blev gjuten 1557 finns i klocktornet på den nuvarande kyrkan, den s.k. Lillklockan. Sedan många år firas här gudstjänst på midsommardagen med efterföljande servering på Järnskog Hembygdsgård.

Eda gamla kyrkplats

Söder om nuvarande kyrka, ca 300m, låg Eda kyrka före 1835. En träkyrka, troligen uppförd på medeltiden. I muren runt kyrkplatsen finns en sten som anger Eda kyrkas tillkomst till 1024. År 1666 uppfördes ett kyrktorn som ersatte en fristående klockstapel. År 1839 invigdes den nya kyrkan med virke från den gamla och 1845 restes ett minneskors vid den gamla kyrkplatsen. Dopfunten av sandsten och altartavlan finns bevarade i nuvarande kyrka.

Klevans gamla kyrkplats

Skillingmarks första kyrka uppfördes här i mitten av 1300-talet, på näset mellan två sjöar i hemmanet Klevan. Här har människor bott sedan stenåldern. På gamla kyrkplatsen brukar friluftsgudstjänster förläggas.

Eskoleja Uligama

Vid Norra Yxesjöns sydspets ute på Järnskogs Finnskog, ligger Eskoleja Uligama. Traditionen säger att pilgrimerna passerade förbi här på medeltiden, på sin väg till och från Nidaros. Ordet Eskoleja kan stå för Edskogsleden. Uligama står för Heliga Lekamens kapell. Här firas friluftsgudstjänst varje år tillsammans med Karlanda församling.

Soldatgravarna i Boda

Gravplatsen ligger i Boda, Järnskog. Under 1808-1809 års krig avled 104 soldater tillhörande Dalregementets Livbataljon i febersjukdomar. De begravdes på en kulle i Boda hemman.