Verksamhet

Döderhults församling vill vara en församling där det finns en plats för alla. Kanske du vill vara med i en barngrupp, sjunga i en kör, vara med i en syförening eller på en träffpunkt med trevlig samvaro. Kom och var med! Det finns alltid plats för dig!

Diakoni - kyrkans omsorg

Diakoni är ett av församlingens grundläggande uppdrag. Ordet kommer från grekiskan och betyder tjänst. Varje kristen och varje församling har med Jesus som förebild fått uppdraget att i handling uttrycka den kristna tron genom kärlek, omsorg och solidaritet med medmänniskor och skapelsen. Ett diakonalt förhållningssätt har alla människors lika värde som utgångspunkt och bör genomsyra all gemenskap i församlingen. Den är i ständig rörelse och kan ta sig olika uttryck. Behov av stöd kan uppstå i varje människas liv när hälsan sviktar, självkänslan skaver, nätverket brister eller missbruk av olika slag tar över vårt eget eller en anhörigs liv.