Internationella gruppen

Svenska kyrkan, Döderhults församling, är en del av den världsvida kyrkan. Det ger oss en naturlig utgångspunkt för ett brett internationellt engagemang.

Svenska kyrkan har två internationella uppdrag:

• Att bedriva internationell diakoni och mission. Det gör vi genom Act Svenska kyrkan.
  • Bedriva församlingsverksamhet bland svenskar utomlands
  • Det sker genom Svenska kyrkan i utlandet.
  • Vad gör Döderhults församling?
    Varje år ges skänks flera kollekter och insamlingar till Act Svenska kyrkan.
    Församlingens internationella grupp har ett årligt insamlingsprojekt dit cafépengar, kollekter, insamlingar etc går. Under 2020 är insamlingsprojektet ”Rädda skogen för livets skull” (P122)

Vad kan du göra?

• Du kan skänka pengar till olika pågående projekt eller till akut hjälp så ser vi till att pengarna kommer där de gör mest nytta.
  • Du kan också resa ut som volontär. Då kan du till exempel bli ekumenisk följeslagare i Israel och Palestina, delta i Svenska kyrkan i utlandets arbete eller i ett utbytesprogram för unga vuxna. Läs mer här
  • Vill du hjälpa till här hemma kan du skänka pengar, hembakat, kläder etc vid de olika insamlingarna som sker i församlingen.

Internationella gruppen i Döderhults församling träffas några gånger varje termin. Alla som har intresse och engagemang för globala sammanhang är välkomna.

Döderhults församlings gemensamma insamlignsprojekt under 2020 är
PROJEKT 122 ”Rädda skogen för livets skull”.

Här nedanför kan du läsa mer om vad projektet innebär:

Två män brukar sin jord.

Krisförebyggande klimatarbete I Etiopien

I Etiopien pågår en ständig kamp mot klimatförändringarnas påverkan. För att säkra tillgången till mat och livsmedel stöttar Act Svenska kyrkan bland annat hållbar plantering av skog, diversifiering av grödor och byggnation av bevattningskanaler som säkrar bördiga jordar.