Möte med ovana elever
De utsatta EU-medborgare som vi vänder oss till har ofta haft mycket kort, eller ingen, skolgång. Några har aldrig hållit i en penna, andra kan inte läsa. Några kommer här att vara ”elever” för första gången. Många har farit illa och har svåra erfarenheter av diskriminering i skolan i hemlandet.
Anpassa inlärningen och tempot till gruppen. Kan alla hänga med? Behöver någon en extra utmaning?
Många som kommer hit talar romani men även landets officiella språk, rumänska eller bulgariska. Tyvärr innebär det ofta att de inte fullt ut behärskar något av språken. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet vid tolkning och översättning.
Var gärna väl förberedd inför träffarna och ha strukturen klar, men ge också utrymme för deltagarna att önska teman som de vill prata om och fraser de vill öva på. Det ökar både motivationen och energin.
Ofta går det bra att ha män och kvinnor i samma grupp. Det viktiga är att alla kommer till tals. Märker ni att männen dominerar kan det vara bra att dela upp deltagarna så att kvinnorna får utrymme att prata.
Undvik att ge könsstereotypa exempel som ”Mannen kör bil, han kör bil”. ”Kvinnan lagar mat, hon lagar mat”. Låt män städa och kvinnor arbeta och köra bil. Samma sak gäller känslor och adjektiv. Låt män gråta och kvinnor vara starka.
Använd tolk eller språkstöd om ni har tillgång till det. Det är också bra om alla fraser/ord som man tänkt använda finns nedskrivna på svenska och respektive hemspråk. Uppmuntra gärna deltagarna att skriva ner det svenska uttalet på sitt eget språk. Skicka med kursmaterial efter varje träff vilket ger möjlighet till att träna efter/inför nästa kurs.