Kyrkotillhörighet

Har du tänkt på detta?

SAMTAL OM LIVET
I Svenska Kyrkans sammanhang hålls samtalet om vardagslivets utmaningar vid liv.  Människor erbjuds hjälp med att förstå och tolka sitt eget liv. Tonen i dagens kyrka vill vi ska vara öppen och medkännande. Äldre tiders auktoritära drag har tonats ned till förmån för samtalet.

LIVETS AVGÖRANDE SKEENDEN
I dop, konfirmation, vigsel, begravning – i liv och död – finns Svenska Kyrkan med. Kyrkan erbjuder både  högtidliga och vardagsnära former där gemenskapen mellan generationer och människor i olika åldrar spelar en viktig roll. Alla människor oavsett fromhetsgrad, kan räkna med kyrkan i dessa sammanhang. Kyrkorummet och gudstjänsten som med rötter i en gemensam historia sträcker sig långt tillbaka i tiden utgör hållplatser på livsvandringen.

STILLHET-EFTERTANKE
Tystnaden är en bristvara i samhället. Vi  befinner oss i en ständig rörelse till eller från olika aktiviteter. Kyrkorummet erbjuder en stilla oas där tiden på många sätt står stilla och kan hjälpa oss att ge perspektiv på livet. Kyrkorummet och gudstjänsten är till både för den som tror och den som tvivlar. Din kyrkotillhörighet bidrar till att bevara ”de heliga rummen” i Bjuråker och Norrbo.

SOCIALT ANSVAR UTAN GRÄNSER
Svenska kyrkan som helhet tar genom sina många anställda och frivilligmedarbetare ett socialt ansvar, lokalt, nationellt och internationellt. Kyrkan får ta vid där andra inte längre orkar.  Kyrkan möter människor som välfärdssamhället till trots har det svårt ekonomiskt, som hamnat i drogberoende, har personliga eller äktenskapliga problem, som är ensamma, sjuka eller på annat sätt hamnat utanför den sociala gemenskapen.  Det diakonala ansvaret känner inga gränser. Genom Svenska Kyrkans Internationella arbete och Svenska Kyrkan i Utlandet medverkar Svenska kyrkan  i socialt arbete och biståndsarbete runt om i världen.

KULTURELL FÖRSTÅELSE – nationell och internationell identitet.
Inom Svenska kyrkans väggar sker mycket av det som vi förknippar med svensk historia och svensk kultur. Svenska kyrkan är på ett särskilt sätt förbundet med det svenska samhället. Samtidigt så är Svenska kyrkan på en gång  både nationell och internationell. Till språk och utformning har kyrkan präglats av  den kultur den formats i medan själva budskapet och traditionen är djupt internationell.

KYRKAN SKALL FINNAS TILL HANDS – DU GÖR DETTA MÖJLIGT!
Kyrkan är inte som snabbköpet – en inrättning som man behöver i stort sett varje dag. Men varje dag har någon behov av kyrkans tjänster på något sätt och nästan alla någon gång under sitt liv. En del oftare, andra mer sällan. Kyrkan finansierar inte sin verksamhet med avgifter för den enskilda tjänsten utan genom den kyrkoavgift som alla kyrkotillhöriga betalar.  För att kyrkan skall kunna finnas till hands och kunna erbjuda kvalificerade tjänster den dag de behövs krävs att tillräckligt många är med och betalar sin kyrkoavgift. För varje person som lämnar kyrkan försämras kyrkans möjligheter att finnas till hands för den behövande.

SVENSKA KYRKAN-MER ÄN DU TROR?
Inte ”bara” söndaglig gudstjänst utan även sjukhuskyrka, familjerådgivning, fängelsepräster, diakoner, jourhavande präster, undervisning, aidsarbete, brunnsgrävning, evangelisationsarbete, religionsdialog, miniorer, själavårdssamtal, babysång........
Listan kan göras ännu längre. Kyrkan är i ständig rörelse för människans skull på Guds kallelse och uppdrag.

OM DU BEGÄR UTTRÄDE UR KYRKAN
Du betalar inte längre någon kyrkoavgift och markerar därmed att Du inte längre vill stödja kyrkans verksamhet. Du har inte längre rätt till kyrkliga tjänster. Du förlorar rösträtt vid kyrkliga val och är inte längre valbar till kyrkliga förtroendeuppdrag. Du kommer fortsättningsvis att debiteras begravningsavgift för begravningsverksamheten som kyrkan har hand om  för alla medborgare oavsett religionstillhörighet.
Dop: Föräldrar som utträtt ur kyrkan kan inte göra anspråk på att få sitt barn döpt. Kyrkan vägrar dock inte dop om föräldrarna t.ex anger faddrar som är beredda att ta ansvar för barnets kristna vägledning. Genom dopet blir man också kyrkotillhörig.
Konfirmation: Alla är välkomna till konfirmationsundervisning. Men den som inte tillhör Svenska kyrkan kan inte bli konfirmerad utan att först ha döpts (om man inte är döpt sedan tidigare) och därmed blivit kyrkotillhörig.
Vigsel: Om ingen av kontrahenterna är kyrkotillhörig har man inte rätt till kyrklig vigsel. Om däremot den ena tillhör kyrkan har man sådan rätt.
Begravningsgudstjänst: Respekten för den som utträtt ur kyrkan förutsätter att begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning inte skall äga rum.

Om Du utträder ur kyrkan bör du därför informera dina anhöriga om ditt beslut och vilka konsekvenser det har och hur Du vill att en framtida begravningsceremoni istället skall vara utformad.

ALLTID VÄLKOMMEN
Vill Du tillhöra Svenska kyrkan kan Du anmäla detta till församlingsexpeditionen.

För kyrkotillhörighet krävs något av följande alternativ:
att Du är döpt i Svenska kyrkans ordning.
att Du är döpt i någon annan kyrkas ordning  som Svenska kyrkan genom beslut i Kyrkomötet står i särskild ekumenisk samverkan med och  samtidigt med din anmälan begär undervisning i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.
att om Du inte är döpt samtidigt med din anmälan om kyrkotillhörighet begär undervisning i Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära som förberedelse till dop.

ALLTID VÄLKOMMEN TILLBAKA ÄVEN OM DU LÄMNAT
Du kan  åter bli kyrkotillhörig  genom anmälan. Du är alltid välkommen till Svenska kyrkans gudstjänster även om Du utträtt.

Lena Funge
Församlingsherde