Foto: Björn Dahlman

Bård till bårtäcke

Nyhet Publicerad Ändrad

Ett konst- och hantverksprojekt av rang är den bård till bårtäcke som Danmarks kyrkliga syförening har gjort. Bården beställdes för några år sedan av församlingen och är nu klar. Tanken var att syföreningen skulle överlämnat bården i samband med en högmässa i mars, men det högtidliga överlämnande får skjutas på framtiden.

Bård i lappteknik till bårtäcke

Danmarks kyrkliga syförening, som firade hundraårsjubileum år 2012, sydde under lång tid lapptäcken till det årliga stora lotteriet. Under många år var det Ellen Fältman som svarade för kompositionen och det var ofta stora lapptäcken som syddes gemensamt helt för hand.

För ett par år sedan fick syföreningen av kyrkoherde Susanne Willén Nordgren en förfrågan om att sy en bård i lappteknik till församlingens bårtäcke. Färgskalan skulle innehålla gult, blått och guld. Motivet skissades i akvarell och kyrkoherden accepterade förslaget med blandad övergång från gult/guld till gröna toner och blått i motsatta änden.

Bården mäter 4 meter på längden och är 22 centimeter bred. Den består av 195 fyrkantiga bitar à 6 x 6 centimeter. De flesta bitarna är i bomullstyg och kanten i silke.

Gerd Sjödin och Ingar Bruce arbetade med projektet under drygt ett och ett halvt år. Under arbetets gång har vi fått tillfälle att reflektera kring detta speciella arbete. Varje lapp är en påminnelse om människor och tillfällen som betytt något för oss. En liten lapp kan innehålla så många tankar och minnen kring nära och kära.
Det känns tillfredsställande att nu se bården färdig och ha kunnat överlämna den till församlingen. Nu kan den användas vid begravningar när så önskas för att pryda båren.

Januari och februari 2020
Ingar Bruce, Gerd Sjödin och Erna Strandell