MARIAMUSIK

På Jungfru Marie bebådelsedag söndag 17 mars är det musikgudstjänst med VocAlice 16.00 i Danderyds kyrka. Kerstin Evén, dirigent. Anders Ölund, ackompanjatör. Kristin Molander, präst. VARMT VÄLKOMMEN!

Lunchmusik med soppa varannan tisdag

Lunchmusiken utökas med fler tillfällen under våren. VÄLKOMMEN till 30 minuters musikstund varannan tisdag i Danderyds kyrka 12.00. Fri entré. Efteråt serveras värmande soppa i Församlingens Hus.

Tisdag 12 mars:
Jennie Eriksson Nordin, sopran
Anders Ölund, orgel och piano

Tisdag 26 mars:
Passionsmusik på orgel med Anders Ölund

Tisdag 9 april
Daniel Chun, piano

Tisdag 23 april
Anders Ölund, orgel

Tisdag 7 maj
Anders Delin, gitarr och renässansluta

Tisdag 21 maj
Ylva Eggehorn, diktläsning
Anna Strååt, piano

Musiken spelar en viktig roll i församlingens verksamheter. Det finns många olika körer och ett stort utbud av musikgudstjänster,  lunchmusik, sommarmusik, musikmeditationer med mera.

Foto: Magnus Aronson

Att sjunga tillsammans i kör är bra för både kroppen och humöret!
Kanske är det därför körsång är en av Sveriges mest omtyckta aktiviteter. Siffror menar att hela 600 000 svenskar sjunger i kör. Danderyds församling har också en rik musik- och körtradition med olika aktiviteter och körer för alla åldrar. Kom och sjung med - du med!!

Året runt med musiken
På söndagar sjunger ofta någon av körerna i högmässan 11.00 och även i olika musikgudstjänster på söndagaseftermiddagar 16.00. Upplev hur musiken klingar mellan 1600-talsvalven i Danderyds kyrka. Vid de stora högtiderna, några av livets viktigaste stunder som dop, vigsel och begravning finns förstås också musiken med som en självklar del.

Prenumerera på vårt månadsprogram
Du som vill hålla dig uppdaterad på församlingens verksamhet kan prenumerera på Danderyds församlings månadsprogram per e-post. Mejla kommunikatör:
 christina.hogberg@svenskakyrkan.se

Sjung i kör!

Danderyds församling har mer än 200 körsångare i nio körer för olika åldrar. Dessutom finns barnrytmik för de allra yngsta musikälskarna. Körerna sjunger i gudstjänster och vid konserter.

Samarbete med Sensus

Danderyds församling samarbetar med studieförbundet Sensus. Tillsammans skapar vi mötesplatser och anordnar studiecirklar, kurser, utbildningar och kulturarrangemang.