Foto: Magnus Aronson

Barnkörerna

Körerna övar en gång i veckan och några gånger per termin sjunger vi i söndagens högmässa i Danderyds kyrka.

Flickkörlek
För tjejer som vill prova på körsång på ett lekfullt sätt. Vi lär känna våra röster, lär oss enkla sånger och övar rytm och gehör. Vi sjunger i gudstjänst 1-2 gånger per termin. Anmälan tas emot tidigast 1 januari det år då barnet fyller fem år. För närvarande är det fullt men kölista finns.
Ålder: 5-6 år
Plats: Petruskyrkan, Kyrkvägen 27, Stocksund
Tid: onsdagar kl 16.30-17.00.

Mariakören
För tjejer i årskurs 1-2. Vi lär känna våra röster och sjunger unison körsång, sakralt som profant, barnvisor och gospel. Vi övar oss i hur man står och sitter när man sjunger och hur man följer en dirigent. Vi medverkar i tre gudstjänster per termin.
Tid: Onsdagar 17.15-18.00.
Plats: Petruskyrkans församlingsgård, Kyrkvägen 27, Stocksund

Körfröken Kerstin med Mariakören Foto: Magnus Aronson

Ceciliakören
Tjejer åk 3-6. Nu börjar vi träna tvåstämmighet, sjunger på flera språk samt fortsätter övning av gehöret. Repertoaren är mest sakral barnkör, men även gospel, musikal och pop. Vi medverkar vid ca 3-4 gudstjänster och konserter per termin samt åker på körresa och har kördagar.
Tid: Tisdagar kl. 16.30-17.45.
Plats: Petruskyrkans församlingsgård, Kyrkvägen 27, Stocksund.

Danderyds Gosskör
Killar åk F-6. Gosskör för alla sångglada killar.
Vi lär känna våra röster och sjunger unisont och tvåstämmigt, sakralt som profant. En annan del är att öva i hur man står och sitter när man sjunger och hur man följer en dirigent. Gosskören medverkar i cirka tre gudstjänster per termin och åker på Gosskörfestival tillsammans med ett hundratal andra killar från landets gosskörer i maj. Det är sååå kul! Kören är indelad i en aspirantgrupp för åk F-3 och en soprangrupp för åk 4-6. Båda grupperna repeterar samma dag och tid men med varsin körledare.
Tid: Torsdagar kl. 16.30-17.30 med start 14 september.
Plats: Petruskyrkan med församlingsgård, Kyrkvägen 27, Stocksund.
Ledare: Kerstin Evén och Stefan Fred.
Anmälan: kerstin.even@svenskakyrkan.se